magneter på vandrør

hej

da jeg købet mit hus for 1½ år siden ca..  sad der adskillige magneter på vandrørene i kælderen indtil mit fjervarme anlæg. ville så høre om der er nogen her der ved om mange magneter rundt omkring på rørene har en forkert virkning for syntes mit filter i feks  køkken vandhanen kalker til i løbet af 1 md ca..
det skal lige siges at det er bare ganske almindelige magneter fra højtalere osv den tidligere ejer har kunne finde vil jeg tro...
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville ikke være så bekymret, har læst at det ikke virker at sætte magneter på rørne for på den måde at undgå tilkalkede rør.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

Man kan sagtens få et filter der nedbryder kalken... Men du kan ikke fjerne den, den bliver bare ligesom lidt.... Støvet tror jeg er den bedste måde at beskrive det.
Jeg har dog aldrig set et hjemmelavet filter der virker, så jeg ville nu nok også bare fjerne magneterne... De kan måske bruges til noget konstruktivt ?
aha skide godt... så vil jeg fjerne dem og når jeg får skiftet rør her om et par mdr så købe noget rigtigt at smide på istedet...
Hvis de ikke virkler så er der heller ikke nogen grund til at fjerne dem

Hilsen
Allan
Skrevet af Twist den 22-09-2008 19:11
Man kan sagtens få et filter der nedbryder kalken... Men du kan ikke fjerne den, den bliver bare ligesom lidt.... Støvet tror jeg er den bedste måde at beskrive det.
Jeg har dog aldrig set et hjemmelavet filter der virker, så jeg ville nu nok også bare fjerne magneterne... De kan måske bruges til noget konstruktivt ?


Ja men det skal være en rigtig kalk spalter, ikke de der blå dimser man kan sætte på rørene, de er ikke særligt efektive. Og man kan altså godt fjerne kalken helt ved efterfølgende at have et bomulds filter på indgangs ledningen.
Her hvor jeg bor har vi egen brønd og har store problemer med okker i vandet, det bliver dog fjernet med et stort bomuldsfilter. Men de skal skiftes ca. hver anden måned så det er en extra udgift på omkring 600,00 Kr. om året.
Ja.. Men så taler du også om de decideret filter. Pointen ved spalteren er at kalken bliver lidt.... Som sagt, støvet. Den binder ikke til tingene, men lægger sig alligevel rundt omkring, men kan nu let tørres af som støv. Filter er klart bedre, men som du selv er inde på, så skal man jo skifte filtre. Min spalter har jeg købt af VVS klaus her på siden til et ganske minimalt beløb, og den er ganske sipel at montere, den fylder dog en del i forhold til en magnet. Tilgengæld så virker den jo også.
prøv i øvrigt

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/4/tpage/1/view/Topic/postid/3284/Default.aspx

P.S. Angiveligt er magneterne i en hardisk væsentlig kraftigere (10.000-12.000 gauss) end de der sælges som kalkspaltere (4.000 - 8.000 gauss)., så måske man burde skrælle et par gamle PC'er i stedet for højttalere :-)
Til Håndværkeren
Så lige et spørgsmål fra en vvsmand der arbejder med drikkevand. Er dit drikkevandsfilter af bomuld VA-godkendt ? Såvidt jeg ved er der kun eet filter der er godkendt til at sidde på brugsvand og det anbefales vist kun at sidde på indgangen til en veksler for at beskytte denne. Problemet er bakterier i drikkevand og jeg finder tit ulovlige filtre på brugsvandinstallationer , som vi ( vandforsyningen ) forlanger fjernet af hensyn til drikkevandssikkerheden. Hvis du har et filter siddende på dit brugsvand så tjek om det er godkendt (VA) og ellers få det fjernet i en fart for din egen og andre brugere af dine installationers skyld. Ang magneter på drikkevandsanlæg kan jeg sige at de magneter der monteres i vandbanen( hvor vandet løber inde i magneten) ser ud til at virke så kalken spaltes og bliver nemmere at fjerne fra fliser og armaturer. :-))
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis