Luftsolfanger.

Hej.

Jeg går lidt og kigger på alle disse luftsolfangere som efterhånden bliver solgt mange steder.
Men er der nogen der rent faktisk har nogle erfaringer med dem ? Syntes ikke rigtig jeg kan finde nogen der har erfaringer med dem, udover en enkelt.
Og kan de varme så meget op som producenterne foreskriver ?
 
Jeg går og pusler lidt med ideen at lave en selv, da jeg ikke vil betale så mange penge for en kasse med vindue i :P
Har kigget på mange principtegninger over dem på nettet efterhånden og har dog stadig et par spørgsmål.
Er det muligt at tage luften ud i toppen ? Eller forringer det effektiviteten ?
Må man bruge en termorude ? Syntes at have hørt at temperaturforskellen mellem de to glaslag ikke skulle være så godt, men har ikke noget at have det i...
Hvad kan man bruge til at "male vinduet" sort med/tone det ?
 
Men vil gerne høre erfaringer, og også gerne fra folk der selv har bygget en :)

Jeg har godt læst den anden lange tråd der er herinde :)
53 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det jo en ret gammel opfindelse som bare er hevet op af mølposen igen, nu hvor energi til opvarning er blevet så dyrt. Princippet er at varm luft stiger opad og når der så laves en sådan kasse hvor der er en stor overflade der opvarmes i et forholdvis smalt rum vil den varme luft stige hurtigere. Der er ingen grund til at bruge en thermo rude, det vil måske endda nedsætte funtionen da solen så først skal varme igennem to lag glas. Og du behøver heller ikke male ruden sort men bunden af kassen skal være sort. Og så er det altså ikke bare en flad bund men en kile formet overflade der er i bunden, det gælder om at have så stor en overflade på så lille et areal som muligt. Luften indtages i bunden af kassen og strømmer så via et rør i toppen ind i huset på en naturlig måde, så er der en smart M/K der har sat en lille ventilator der er drevet af solen på og gjort den mere efektiv. Husk at du skal have et flue net i bunden, hvis du vil slippe for at få huset fyldt op med fluer mm.

V.h.  Håndværkeren
Man kunne bruge energiruder hvor solens varme slipper ind men ikke ud igen.

 

Skrevet af Handyman den 22-09-2008 10:27
Man kunne bruge energiruder hvor solens varme slipper ind men ikke ud igen.

Og hvad skulle det så være godt for, luften bag ruden udskiftes jo hele tiden
Luftsolfangeren holder bedre på varmen og fører det videre, rummet bag glasset har en højere temperatur til at tage imod det kolde luft.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ok, har droppet ideen med thermoruden.

Derfor vil jeg nu alligevel gerne have den tonet sort indvendigt, så man ikke kan se indmaden i kassen.
Nogen der har en ide til hvad man kan bruge dertil ?

Er der nogen der har en sådan, og kan den give varme ? Eller er den bare med til at holde det fugtfrit ?
Hej
Jeg er jo ved at bygge solfangere. Jeg har lavet forsøg med et lag glas og to lag glas. Jeg lånte en termometer der kunne bruges til rigtig høje temp. Lagde den på et stykke matsort kobberplade puttede den i en isoleret kasse og ud i solen. Det var en varm sommerdag med 30 gr i skyggen. Med et lag glas fik jeg temp. op på 119 gr. Men da jeg lagde to lag på, steg temp. til 135 gr. Så ville jeg selfølgelig også lige prøve med tre lag, men så faldt temp. til 95 gr. Ved ikke om dette kan bruges til noget med de luftsolfangere, men det har overbevidst mig om at jeg skal have to lag glas på. Det er da rigtig nok, det med lysgennemtrængeligheden er bedst ved et lag glas, men det opvejes langt af isoleringen med to lag glas. Først ved tre lag glas har det med lysgennemtrængeligheden mere at sige end isoleringen.

Nu vi taler lysgennemtrængelighed. Hvorfor vil du tone glasset. Det forringer da lysets indfald helt vild. Det er som håndværkeren er inde på det solen rammer inde i kassen der skal være sort. Så matsort som muligt. Nærmest sodsværtet. Ellers vil solens infra røde stråler tilbagekastes og dem er der også varme i. En m2 lodret solfang eller mur for den sags skyld. modtager årligt 900 kwh eller hvad der svarer til 90 liter olie. Så du kan tro det er varmen fra solen man går efter i sådan en luftsolfanger. Ved 45 graders hældning får man mest ind på årsbasis. Hele 1230kwh. pr m2. Man tager udeluften nede fra og det varmes op og går ind ved toppen. Med selvc. som kan hjælpes med en lille blæser. Den vil give en højere effekt da det gælder om at flytte varmen fra fangeren da man derved opnår højere effekt. Det er klart at man ikke kan optage alt det varme solen indstråler, men man kan hente rigtig meget hvis man bærer sig rigtigt ad.

Man skal ikke have så lille en areal som muligt, men så stort et areal som muligt. Så får man også større solvarme dækning. Alt det med at ændre på absorber giver ikke mere solenergi, men er måske mere interressant, hvad konvektion angår. Det kan jo også øge effekten hvis man hurtigere kan få varmen væk med konvektion. med venlig hilsen
777
Meget intr. læsning 777.
Er lidt imponeret over de 119 grader. Har du overvejet om ruden kan holde til det ? Mener, der kommer jo til at være rimelig stor temperaturforskel på de to lag glas ? Var der flow i kassen da du målte det ? Eller var det bare en lukket kasse ?
Med 119 grader skal jeg nok tage lidt forholdsregler for det elektronik jeg skal have ind i kassen og sidde :P

Min ide med at tone glasset er såmænd bare at den kommer til at sidde og vende ud mod terrassen, og det er måske ikke så pænt at kigge ind i ;) Derfor ideen med det sorte glas. Men du har jo ret i at solen derved vil varme glasset, og ikke pladen inden i.

Nå ja. Det er jo til en alm solfanger. Og ja det var bare for at se hvor højt jeg kunne få temp. op. Jeg lavede forsøget i en helt tæt isoleret kasse.

 Glas vil arbejde. Og lægger jeg termoglas i en alm solfanger vil den inderste lag revne, da den bliver meget varmere end den yderste.  glasset sidder jo fast på en alu skinne og der kan det ikke arbejde så meget. derfor skiller jeg termoruderne ad. og lægger glasset ned så det har plads til at bevæge sig. Glas kan godt holde til en rigtig høj temp. Men det skal kunne arbejde.
   Det forholder sig noget anderledes i  en luftsolfanger. Der kommer man ikke op på de temp. da der er ventilation i kassen. Og man kommer heller ikke op på så høje temp. i en alm solfanger da væsken køler absorberen. men temp. på 90 gr. hen på eftermiddagen er ikke unormalt. Ved pumpestop kan en alm. fanger faktisk komme helt op på 180 grader i stagnations temp.
   Dangman, der har lavet den luftsolfanger i den anden tråd, har jo brugt termoglas.
 med venlig hilsen
777

Men hvis du vel centrere sollys på et mindre areal, kan du jo i princippet gøre lige som ham her. Sådan noget spejl kan godt hæve temp. noget. Jeg prøvede også at lade et spejl kaste lys ned på en stegetermometer der lå i en plastflaske ude i solen. da steg temp godt nok noget. Ja,der er mange måder.

 Men det vil jo nok komme til at se lidt fjollet ud med spejle på en luftsolfanger. Men det illustrerer da hvor meget varme der er i solenergi.

www.youtube.com/watch?v=vzQKDVALP7c&feature=related

Med venlig hilsen
777
Der er yderligere 43 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også