Duelighed i motorpasning

Hej Alle

Er der ikke en af jer der ved hvor man kan finde et kursus i "Duelighed i Motorpasning". Jeg bor i Roskilde, så stort set hele SJælland er indenfor en realistisk køre-radius. Jeg havde forestillet mig noget med 8-10 aftener på en aftenskole + diverse prøver... Det må meget gerne køre hen over efteråret/vinteren nu (2008).

Mange venlige sejlerhilsener!
Brygmesteren
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.

Tænker du på et bevis til fritidsbrug?
Eller det erhversmæssige duelighedsbevis i motorpasning?
Det erhversmæssige fåes bla som 14 dages kursus i Frederikshavn, og kan også fåes hos fiskeriskolen i Thyborøn, der også laver kurser rundt i landet.

Til rent fritidsbrug, der mener jeg man får en slags motorprøve sammen med det almindelige duelighedsbevis, men er dog ikke helt sikker.

Mvh
Sømanden
Hej igen.

Prøv evt at gå ind på  http://www.fritidssejler.dk/ og læs om motorprøven, der er vist også link til steder der må afholde prøven.

Mvh sømanden
Tusind tak!

Det er til fritidsbrug. Egentlig er det tænkt som et supplement til Y3-beviset, og skal mest bruges til at skrue på min gamle Volvo Penta MD3B (1975)... Så familien kan blive fragtet sikkert rundt i de danske farvande i ferierne!

Brygmesteren

Hej Brygmester,

Nu har jeg ikke selv taget beviset for fritidssejlere, men det er vist mest teoretisk, og så et bevis på man kan passe en mindre maskine osv, tror ikke at der er så meget praktisk hvor du får lov at skrue og justere osv.
Men det kan du selvfølgelig få oplyst når du finder et sted hvor det bliver afholdt.

Mvh Sømanden.

Ohøj der!

Jeg tog mit duelighedsbevis i motorpasning sammen med min Y3. Vi blev undervist efter en bog og var til teoretisk og praktisk eksamen på maskinmesterskolen i København.
Jeg tror at du skal finde en sejlklub der afholder kurset hvis du vil følge et hold, ellers er det formentligt muligt at lave et selvstudie, hvis du skaffer dig bogen og tilmelder dig eksamen på maskinmesterskolen.

Så vidt jeg husker hed bogen simpelt hen "duelighedsbevis i motorpasning" Bogen var rød.

Håber at du finder en løsning.

God vind
Delfi
Annonce
Nu må du jo ikke tro, det er en mekanikeruddannelse du får, det gi'r ikke meget hjælp til en motor af din slags.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
1000 tak for alle svarene.
Og til Lynæs: Jeg er helt med på at jeg ikke bliver maskinmester ved at tage en duelighedsprøve. Jeg synes bare at det er et godt supplement til Y3-beviset. Ikke at jeg ligt pt. står og skal bruge det, men jeg kan bare godt lide at være godt forberedt inden vi begiver os ud på vandet. Det jeg gerne vil finde er nok mere en teoretisk gennemgang af dieselmotoren ... - og så må det gerne være krydret med lidt praktisk arbejde. Det er jo altid en fordel at have "rodet" lidt med en tilsvarende motortype, hvis forpumpen (eller lign.?) sætter ud mit mellem Sejrø og Samsø ... - på en vindstille dag ;-)
Der er et forum, som hedder fenderen.dk , som holder værkstedsdage, men lige præcist hvad de gennemgår, ved jeg ikke, men du kan jo høre dem ad.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis