Skal fundamentet understøbes ?

Hej
Mit hus er en murermestervilla fra 50érne med god høj tør kælder.
Jeg ønsker nu at etablere badeværelse i kælderen, og skal udgrave ca 40-50 cm til lecca, isolring, gulvvarme mm. Jeg ønsker ikke yderligere loftshøjde.
Spørgsmålet er nu om jeg behøver at understøtte fundamentet for dette ? Jeg er blevet fortalt at jeg kan lave en kant på 10-20 cm fra væggen, hvor der ikke udgraves eller at der udgraves i en vinkel på 45 grader væk fra væggen.
Har disse forslag gang på jorden ? eller er der ikke nogen vej udenom at understøbe ?
Huset står på fed lerjord.
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er tale om ET værelse, som nok kun har en eller to ydervægge, og du ellers har et velfunderet hus, så behøver du nok ikke at understøbe hele vejen rundt. Men hvis du har mere end 3-4 meter ydervæg ville jeg nu nok vælge lige at understøbe et PAR steder undervejs, men jeg går også med livrem og seler når jeg bygger.
Det vigtige er jo egentligt at sikre at konstruktionen (gulv+væg) når du er færdig (og under processen) ikke flytter sig. Så hvis du lægger nyt gulv i samme højde som det eksisterende, så burde det nok kunne holde når du er færdig. Det er således måske kun under selve forløbet du har brug for at have lidt ekstra støtte ?
Den med at grave lidt på skrå er også god nok. Når du lægger isolering, så lægger du eks. kugler i kanten hvor det ellers er svært at få isoleringen til at passe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis