ejerskifte forsikring - dækker det manglende fundament?

Hej.

Min kone og jeg har købt hus for 3 år siden - og valgte en udvidet ejerskifteforsikring.

Her den anden dag skulle jeg igang med at grave ud til isolering af kælder (udvendigt) og dræn.
Da jeg kommer ned til bunden opdager jeg at fundamentet kun går til 90cm under jorden (kældergulvet går til 1,6m under jorden). Da man har udgravet kælderen, hvilket er gjort senere, har man altså kun støbt en 5-10cm tyk "væg" på indersiden mod kælderen og ellers ladet fundamentet være som det var.

Såvidt jeg forstår, så er det egentlig farligt - da man kan risikere at fundamentet skrider ind imod hulrummet (kælderen). Nu har det jo godt nok holdt siden 60'erne da kælderen blev lavet (huset er fra 1939), men nok kun fordi det står på kraftig lerjord.

Jeg er lidt i tvivl om jeg overhovedet kan/tør grave de der 3-4meter fri af fundamentet (og ca. 70cm under det) udenfor - for at ligge isolering (havde tænkt mig at bruge terrænbatts) og dræn ?

Hvis jeg har ret i at det nok ikke er tilrådeligt at lave udvendig isolering og dræn pga. det manglende fundament, så må det da være noget ejerskifte forsikringen dækker, da jeg mener man med rimelighed kunne have forventet et ordentligt fundament?

Jeg ville rigtig gerne høre jeres meninger og evt. erfaringer med brug af ejerskifte forsikringer til større sager - og evt. hvilke advokater/rådgivere i har brugt i sager om ejerskifte forsikringer (hvor i fik ret - og advokaten/rådgiveren altså var pengene værd :)

På forhånd tak.
58 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg vil mene at der er dækning som du forklarer det, så se at få det anmeldt til ejerskifteforsikringen, så du kan få klarhed, og lad for guds skyld være med at grave mere.
Jeg ville faktisk være lidt nervøs for at opholde mig i huset, så pas på med at spille højt musik, og lad være med at smække med dørene.

Du lider faktisk et gevaldigt tab,  nu du pludselig står med et nærmest usælgeligt hus, da du under alle omstændigheder er pligtig til at oplyse om denne fejl ved et eventuelt salg.
Jeg støtter op om Orlas mening med hensyn til forsikringssagen står du meget stærkt men de er sikkert tunge og danse med desværre.

Med hensyn til det med høj musik og smækken med dørene støtter jeg ikke op omkring orlas kommentar. Hvis et smæk med døren kan få det til at styrte sammen nu var det sgu nok allerede sket men det er bare min holdning.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Til Orla:
Mange tak for dit hurtige svar.

Jeg er enig med fiahgt i at huset nok ikke falder sammen i morgen - når det nu har stået siden 60'erne :)

Jeg håber ved gud du får ret mht. at forsikringen dækker det. Ellers får jeg svært ved at se hvordan vores drømme om en førstesal kan blive til virkelighed - og så mangler vi lige plads til et 3. barn :(
Og derudover er kælderen alt for fugtig (og vores affugter larmer altså IMHO :( ) - og vi har brug for at få den isoleret og fugtsikret, så vi har de ekstra m2.

Jeg googlede mig frem til at en anbefalede at snakke med "dines jørgensen & co" vedr. fundamentet - og nykredit forsikring skriver ligeledes at man bør snakke med en fagmand før man anmelder en ejerskifteskade.

Alle kommentarer er velkomne :)

Jeg ville under ingen omstændigheder tage et spadestik mere. Få fat i en fagmand, som kan give dig noget skyts til anmeldelsen til ejerskifteforsikringen,- og så få det anmeldt.
Hvis du graver under fundamentet, så er det jo undergravet både på udvendig og indvendig side pga kælderen... Det er vist ikke opskriften på en værdiforøgelse af dit hus.. ;)

lad os hører hvad der sker i sagen

mvh jan
Som alle andre har nævnt - STOP grav ikke mere

Derudover, om ejerskifteforsikringen dækker eller ej, kommer helt an på byggereglerne da soklen/væggen blev lavet.
Hvis du ikke kan bevise at soklen/væggen er lavet senere end resten af huset vil du få problemer med ejerskifteforsikringen
Det står heldigvis flere steder at kælderen er fra 60'erne (kan ikke lige huske hvilket år - kan selvf. slå det op).

Er der nogen der ved om byggereglerne i 60'erne påbød at man havde fundament til gulvhøjde (som minimum) i en kælder?

Jeg har svært ved at forestille mig andet, men man kan jo blive klogere.
Jeg lovede at komme med feedback når jeg hørte nyt fra forsikringen.

Jeg har endelig fået forsikringen herud og kigge på sagen, og har så nu fået et svar.

De afviser at skulle dække, med følgende formulering:
Forholdet er ikke på det foreliggende grundlag dækket over ejerskifteforsikringen.
Årsagen hertil er denne, at det ikke var helt ualmindeligt at udføre kælderydervægskonstruktionen, som i det aktuelle tilfælde, og at der ikke ses sætningsskader som følge heraf.

Og en lille interessant note længere nede:
Såfremt kommunen ved kælderudgravningen stillede krav om betonydervægge, med reference til et bygningsreglement, så imødeser vi gerne disse oplysninger, til revurdering af sagen.

Så må jeg jo op og spørge Hvidovre kommune om det var ulovligt at gøre som det er gjort, i 60'erne.

Alle tips modtages med kyshånd :)
Snak med en advokat om sagen. Et indledende møde med lidt juridisk rådgivning koster ikke så meget. Men kan være givet godt ud.
Jeg tilslutter mig helt sikkert dem der siger at du skal have en jurist ved din side fra nu af.

Tror man vil kunne konstatere at rigtig mange er blevet afvist i forbindelse med ejerskifteforsikring for siden hen at få retten på deres side.

Håber du får noget ud af det, men det kan vist godt blive lidt af en kamp:-(
Der er yderligere 48 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også