Kold Renault 5

Hejsa

Jeg har en gammel Renault 5 fra ´87. Den køre rigtig godt...når den er varm!
Den har MEGET svært ved at starte når den er kold, og når den endelig starter har den også svært ved at holde sig igang.
Jeg har en mistanke om at det er noget med benzin tilførelsen, for den skal pumpes en del med pedalen før den gider noget som helst. Når den så er startet, kan man ikke træde hurtigt eller hård på speederen, så går den ud. Det lyder som om den kun suger luft ind når man træder den i bund, men hvis man gør det langsomt, så kan den sagtens komme op i omdrejninger. Det er rigtig irreterende når man køre, for den hakker helt vildt når man træder på speederen. Men alle disse problemer forsvinder som dug for solen, når den er blevet varm efter ca. 5 min.

-Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig, og spare mig for en værksteds regning.

Johnni

Thomas
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Johnni.

Der er vel 3 muligheder der er de hyppige, og så et utal af andre mindre normale.

1. Har vognen gået 3-400.000 km. kan det skyldes slid, hvor alle tolerancer er dårligst ved kold motor og lidt bedre ved varm.

2. Strøm.
3. Brændstof.

I stedet for at lede på må og få, bør du bruge tid til at udelukke de ting det ikke kan være, for så kan du slette dem og skal ikke bruge tid på at blive i tvivl.

Er det strøm? - Tag et tændrør ud, og se på om gnisten er stor og kraftig, eller om det er en lille ormet halvrød fætter.
Står tændingen rigtig - lån et stroboskop og stil den korrekt ved at dreje strømfordeleren mens du kigger på mærket fra fabrikken på svinghjulet (læs evt. om hvordan man gør - det er ikke svært).
Er dette i orden kan det være strømfordeleren eller platinerne hvis den har sådanne (ikke elektronisk). Strømfordeleren vil typisk vise sig i regnvejr, hvis der er revner i låget (man kan se gnister på afveje om aftenen eller i mørke, når den kører i tomgang), eller det kan være den lille kondensator der sidder på siden. Normalt giver den ikke et kvæk fra sig, men i sjældne tilfælde kan den drive en mekaniker til vanvid, for man kan ikke se om den er effektiv eller halvdårlig mens vognen dør, når den ikke gider mere.

Det var strømmen.

Så til brændstof.

Kommer der nok brændstof? Hvis din pumpe sender en slat som ved var motor, mens din motor kræver overforbrug ved fuld choker, kan det være pumpen der er dårlig. Er det en el-pumpe sidder der et sæt platiner (kniksere) bag det sorte barkelitlåg, som du tager af. Skift det, hvis de ser slidte ud og er det justeringen, er en alm. neglafstand normalt ikke helt forkert ... det er altså tykkelsen på en alm negl, der skal være imellem ved max. åbning.

Er pumpen ok, så er der et filter inden kaburator (hvis ikke det er indsprøjtning). Find det og rens det, for er det en ældre vogn, kan der sidde en masse snask der hindrer en åben strømføring af benzinen.

Er det også ok, er du nu kommet frem til, det sansynligvis kun kan ligge i karburatoren eller chokeren.

Er det chokeren eller kaburatoren mener jeg Renault har sit eget system, som jeg ikke kender, da jeg primært har haft engelske og amerikanske vogne, så her må en anden gerne tage over.

Mvh. JørgenE

PS: Men det var da et forsøg på at hjælpe.

Mvh. JørgenE
Jeg tror nu på at det er chokeren det er galt med. Da det er i koldstartperioden.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis