vandskuring/pudsning af badeværelsesvæg

Hejsa. Jeg går og leger med tanken om at få vandskuret eller pudset badeværelsesvæggen. så ville lige spørge efter om der er nogle der kan give mig en fremgangsmåde at gå ud fra. Hvilke ting skal bruges? osv. hvilke forholdsregler er der, når der er tale om vådrum

Underlaget er en gammel flisevæg der er malet for nogle år tilbage, og malingen er nogle steder begyndt at "flosse". skal jeg så "tage" malingen af inden eller?

Er det til at gøre? - jeg mener, man behøver vel ikke at være udlært murer for det?!
hvad vil det ca koste?

Så hvis der er nogle der har råd, både til udførelsen og vedligeholdelse af det så må i hellere end gerne spytte ud. =)

Det er hårdt at være te´ - men det er hådere at være sme´.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man kan da købe en form for spartelmasse der er beregnet til fliser i vårrum, personligt vill jeg nu nok rive de gamle fliser ned, for så at begynde at pudse. at pudse er ikke svært cementen/beton (eller hvad det nu hedder) skal være temmelig tør (1 del cement og 3 dele sand) ellers er det bare at starte fra bunden, og arbejde dig op ad, når det er tørt dvs har siddet natten over filtser du det kan gøre det våde eller tørt, med et glittebræt, vægen skal derefter behandles med en fugtspærre, du kan låne en bog på biblioteket der nøjaktigt beskriver gældende regler.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.

Hmm.. Jeg ville da godt nok ikke pudse i tørt 1/3 beton.

Hvis du vil pudse væggen først, så puds det i alm. strandmørtel 9%. Bland det i ca 1/10. (Altså 1 del cement, 10 dele strandmørtel) Det er dejlig fedtet og godt at pudse i. Og så lav det ikke alt for tørt. Så knalder det bare hurtigt af hvis væggen er tør. Skrab al maling og andet skidt af væggen, og svum den evt. Det gøres ved at tage noget cement, og blande det med vand til det får konsistens ligesom vand  Det smører du ud på væggen, så giver det et godt sugelag.

Så er det bare at gå i gang med at pudse.

Derefter kan du så finpudse den, eller lade den stå som en alm. pudset væg.


Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
jeg lavede samme nummer for et par år siden. det ser ud til at holde fint.
vi vaskede fliserne i grund rens, og sleb dem lidt med groft sand papir.
 smurte spartel på med et stålbræt og rettede det lidt med en stor flise svamp.
jeg kan selvfølgelig ikke huske navnet på spartel massen. men det er købt
hos stark.
længe leve dovenskaben
ok ok.. lad mig se.

Thomas >> kan jeg så bare pudse ovenpå fliserne i forholdet 1/10 (1 cement og 10 strandmørtel) eller skal jeg forberede underlaget inden, tænker på noget klæber, så man er sikker på at det ikke rasler af væggen igen.

tak for svarene, jeg må ud i stark og høre hva de har af ideer. det er nok alligevel der jeg skal købe grejene.. =)

Det er hårdt at være te´ - men det er hådere at være sme´.
Hov hov. Jeg troede du ville tage fliserne af

Men så kan du evt. købe noget fliselim, blande det i alm konsistens og trække det på. Træk det på med en tandspartel, så har pudsen nærmest noget at "holde fast" i. Jeg håber du forstår det. 


Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nej nej. hvis jeg kan undgå det, gider jeg da ikke at pille de gamle af. :) men ja. det lyder da rimelig logisk med fliselimen. hvis så der er enkelte løse fliser, kan man så ikke bare banke dem af og fylde op med fliselimen? altså trække det på med tandspartlen, så der bliver nogle riller, pudsen kan holde i. -vente til det er tørt og så bruge 1/10 cement/sand. trække det på fra neden og op med et stålbræt, når det herefter er tørt igen, kan man filtse den, for at få en jævn overflade. right? :) og til sidst skal det vel bare have en fugtspærre og en gang maling.

Er det helt ved siden af?

Det er hårdt at være te´ - men det er hådere at være sme´.
Hehe, det kan jeg godt forstå :) Det sviner også af pommeren til.

Men jo, bank alle de løse fliser af, og fyld dem med lidt lim.

Og ellers lyder det rigtigt nok det du skriver.  Husk at puds i Strandmørtel, og ikke sand.

Den med fugtspærren er jeg ikke helt klar over. For er det ikke i en "vådzone", mener jeg ikke der skal fugtspærre på. Jeg går også ud fra der er fin udluftning i rummet. Så tror jeg ikke det betyder noget.

Men er det i en vådzone? altså hvor der kan blive udsat for direkte vand fra bruser.

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

ja, det er i vådzone, og udluftningen foregår kun gennem en afsugning i loftet, idet vi ingen vinduer har i badeværelset, pænt træls. =) men jeg mener at man kan få noget spartel-halløj, der er specielt udviklet til at bruge i vådzone?!

Det er hårdt at være te´ - men det er hådere at være sme´.
Uha, jeg kender ikke så meget til spartel, men det tror jeg helt sikkert også godt man kan. Du må forhøre dig hos trælasten

Har du andre murer-spørgsmål, så bare sig til, og lad mig se om jeg kan svare

Med venlig hilsen

Thomas Nielsen

bare i orden indtil videre får du tak for hjælpen. og vil ikke afvise at jeg har flere spørgsmål på et senere tidspunkt.


Det er hårdt at være te´ - men det er hådere at være sme´.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også