Ujævn motorgang/acc

Bilmodel: Mazda 323 1.5i 16v BA sedan fra 1997

Problem:
Det startede med meget ujævn tomgang. Den går tit og ofte ned på ca 150-200 o/m, dog uden at gå i stå!
Nu er den dog begyndt med at  hugge, gerne ved acceleration og nogle gange vil den ikke tage gas. Man kan træde speederen i bund og så sker der 0. Efter en kort tid (2-10 sek) giver den et ryk og accelererer normalt.

Der er ret nye tændrør og de gamle så helt ok ud. Udstødningen er hel. Jeg har prøvet at sprøjte med WD40 på tændrørskabler mm uden effekt. Jeg har ike tjekket benzinfiltrerne endnu. Den lugter ikke af rådne æg, så umiddelbart burde katten fungere. Den giver blå røg en gang imellem når man starter den (ikke altid og nogle gange lidt andre gange en del røg), men den starter let.

Har nogen en ide om, hvad dette kan skyldes?

Jeg har prøvet at komme med så mange oplysninger jeg kan, men spørg gerne om flere!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tændkablerne kan tit se pæne ud men bør skiftes hvert femte år,så det kunne være det. Hvis de er færdige får du nemt de symptomer du nævner der.

Mvh Henrik

 Mvh Henrik

Ok, dem skal jeg prøve at skifte.
Med hensyn til tomgangen; Det virker lidt mærkeligt at det kun skulle være på grund af tændkablerne. Tomgangen kan gå meget lavt og stå der et stykke tid. Så giver man den lidt gas og så stiller den sig normalt ett par sek, for derefter at gå ned igen. Jeg har hørt noget om en tomgangsmotor, en lille el motor, der skulle styre tomgangen på denne model. Kan det være den?

hej

jeg tror du skal chekke dinne vakum slanger de har det med at revne på de biler  og så skal du chekke den gummislange der går fra indsugnings studsen til luftmængde måleren og den skal være helt tæt og spænde bånd strammet
og nu har du vel ikke ladet dig friste til noget kn filter skrammel  det kan forvire noget så for færdeligt

eksmek

Eksmek: Jeg har tænkt mig at købe list startspray og sprøjte på slangerne, så kan man vel finde ud af om de er tætte. Med hensyn til kn-filter... Faen heller, det er jo en Mazda 1,5 sedan, så plat er jeg ikke. :-)

hej

jo man kan godt bruge startgas til lækage kontrol   men husk at det er stærke sager   og absolut ikke i nærheden af tændings dele   det er jo æter man leger med

 

eksmek

En sen update:

Jeg har skiftet tændrør, kabler og fordelerdæksel uden resultat. Jeg har hørt/læst at man kan prøve at rense luftmåleren, men hvor sidder den helt nøjagtigt?

Desuden hugger skidtet endnu mere nu. Altså tager ingen gas for siden at komme i et ryk. Er faktisk meget irriterende/farligt, det kan jo komme ved en overhalning.

Er der nogen der ved, hvor stort afstand der skal være, ved elektroderne på tændrøret?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis