Montere vinduer - Ekspanderende fugebånd..??..

Hey,

Jeg skal igang med at montere vinduer (Velfac200) og har kigget lidt på ekspanderende fugebånd.

Er der nogen der har gode/dårlige erfaringer med det???

Jeg har ladet mig fortælle...
 
- at jeg anvender det til den UDVENDIGE fuge mellem karm og mur.

- at det kun skal anvendes i sider og i top. I bund anvendes alm. bagstop og fuge (for at sikre sig at vand ikke presses ind pga. vindtryk).

- at der IKKE skal fuges udenpå det ekspanderende fugebånd..???? (giver vel god mening når man kalder det eksp. "fugebånd" fremfor eksp. "bagstop"...)

- at indvendig bruges alm. bagstop og fugemasse.

- at det ekspanderende fugebånd med fordel kan nedkøles - så ekspanderer det langsommere.

//Jens

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

............... ja du har fat i det helt rigtige ...  jeg bruger det netop som du har beskrevet ...........og  nu er temperaturen så tilpas lav at det er muligt at arbejde med expanderende fugebånd uden at få stress........


....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Illmo har lige udviklet noget nyt noget som man kan sætte på som oprindeligt. Men forskellen er her at når man vil have det til at ekspandere hiver man yderligere en "tapestrimmel" af hvorefter båndet udvider sig. På den måde behøves man ikke at skynde sig. Det med at det ikke må være i bunden - hvad nu hvis din sålbænk som jo oftest er vinklet så vandet løber af, hvordan skulle der kunne komme vand i der....??

Det er korrekt at vand vil løbe af sålbænk under "normale" horhold... Men vind kan "nemt" presse vand op ad en let skrånende flade - om ikke andet vil det vand der ér landet ved fugebåndet ikke løbe ned ad sålbænken hvis vinden står ind på... Vind kan nemt "presse" vand ind de mærkeligste steder...

Men når det nu hedder "fugebånd" er jeg i tvivl om hvorvidt det kan erstatte en alm. fuge 100% eller det stadig er nødvendigt med alm. fuge i bunden....


 

Jeg har hjemme hos mig lagt en mørtelfuge i under vinduet. Du kan også ligge en siliconefuge som har samme farve som fugebåndet. Ellers er der ikke noget hokus pokus ved at bruge det. Bare i med skidtet og du har fået pænge fuger omkring dine vinduer hurtigere en en proff fugemester kan gøre det Husk at få stoppet godt med fugefilt (rockwool) omkring vinduerne. Indvendigt kan du jo gøre som du har beskrevet med et bagstop og så siliconefuge. Jeg selv valgte at lave lysninger så det hele passede til uden at skulle fuge indvendigt.
Hvis sålbænken hælder mere end 7 grader kan fugebåndet ikke anvendes da det ikke er sikkert det kan lukke tæt.

Men jo - det erstatter enhver anden type fugning, og opfylder alle krav til diffusionsåbenhed. Er vinduerne ikke monteret kan man med fordel bruge "Illmod A" som er den tidligere omtalte fugebånd, som er syet sammen. Den kan du montere på vinduet, sætte vinduet i, og så trække syningen op hvorefter ekspanderingen går igang.

Bruger du den "alm." fugebånd skal arbejdet helst udføres på skyggesiden en meget kold dag, hvis man altså ikke har prøvet det før.
Annonce

Vi er enige om der stadig skal isolering i mellem?

Vi har fået opfugtet hele huset med fugebånd. De skal holdes nedkølet og fåes i længder, så du risikerer en del spild, da der er forskellige bredder. 

10 vinduer, 3 døre, underfugning med fugemasse og en hel brusekabine ialt kr. 5000,- incl rigtig moms.


 

Jeg har ikke noget at have det i, men jeg har ikke så meget fidus til fugebånd.

Er der noget med at Velfac 200 ikke kan monteres med en almindelig fuge både i sider og top?


gah skrev den 12-01-2019 15:11:27

Jeg har ikke noget at have det i, men jeg har ikke så meget fidus til fugebånd.

Er der noget med at Velfac 200 ikke kan monteres med en almindelig fuge både i sider og top?

Du kan sagtens fuge dem med almindelig fuge, men du skal have en anden tut til fugepistolen, 


Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis