Asymmetrisk spiler kontra gennarker

Ann og jeg har købt en Maxi 77 med en okay sejlgarderobe.
Blandt andet fulgte der en genark med (sådan står der på posen)
Jeg har læst en hel del om sådan et flyvesejl og set at udtrykket "asymmetrisk spiler" og "gennarker" bruges lidt i flæng.
I en artikel i bådnyt skrev man der var 2 typer gennarker. En der var bredt skåret foroven og en der var mere i facon som et alm. forsejl.
Begge typer skal monteres med et lille bovspyd.
Der er ingen bovspyd på Maxi'en og jeg kunne se at den tidligere ejer havde sat det flyvende i samme beslag som et forsejl.
Jeg undrede mig lidt, men satte det gennem en blok med et "nedhaler-skøde" i nederste forreste hjørne så jeg kunne slække så meget at det kom fri af søgelænder og talerstol.
Det fungerede fint og jeg kunne også "krydse" lidt med det, men fik dog problemer med at sejle plat læns.
Ud over plat læns var det faktisk godt at sejle med, men jeg arbejde lidt i at få lavet det der bovspyd, godt nok mest i tankerne. Jeg prøvede at få lidt mere info i diverse bøger og var lidt ked af jeg sejlede med en halv løsning. Alle steder blev asymmetrisk spiler og gennarker brugt i flæng.
Så får jeg læst i Kommas bog om sejlads at de beskriver en asymmetrisk spiler som det sejl der sættes på et bovspyd og skødes foran forstaget og en gennarker som et stort, løst og let forsejl der flyver uden hager i forstaget, men som ellers sættes og skødes som et alm. forsejl.
Selvfølgelig blev jeg glad at vores båd var rigtigt nok "monteret" og nu kender du også forskel på asymmetrisk spiler og gennarker.
Og nu til mit spørgsmål. Har du nogle gode råd til at sejle med gennarker. Længden på "spilerstagen". Stramt eller slapt forlig og hvad ved jeg.. Hvordan bruger du din gennarker? og i hvor meget vind??

Og lige til allersidst. Hvad er så en spinnarker??


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af grandoldman den 18-09-2008 12:04

Og lige til allersidst. Hvad er så en spinnarker??

"Spinnaker" er det engelske ord for spiler, som også kan kaldes for et flyvesejl.

En "gennaker" er også et flyvesejl i den forstand at dets forlig ikke er fastgjort til et stag. Der er en rigtig fornuftig og oplysende artikel om gennaker her.

WS

Jeg kan måske lige supplere med at sige en gennaker ligner en asymmetrisk spiler meget, og at grænsen imellem dem er lidt uklar. Wikipedia beskriver den som afhængig af deres brug i forhold til vinden, hvor gennaker primært er til halv vind og asymmetrisk spiler primært er til agten for tværs.

WS
Hej ! Nu bruger man ikke stage på en Gennaker men den skal monteres til dæk foran forstaget og gerne med en variabel line i bunden og når man vender skal den jo selvfølgelig med uden om forstaget ,jo mere du totter den i forliget jo dårligere blir den at sejle med ,den skal være ret rund for at den fungere optimalt.det er lidt omvendt i forhold til en fogh/genua , og man kan sagtens sejle med den i en foran for tværs men ikke bide vind, hvor meget vind er jo lige et spørgsmål, men en 77er kan jo sagtens klare lidt hård vind,det er jo faktisk der den sejler bedst

God Vind (det der snart er tilbage af denne sæson :( )

Tim  
 
Der er foriøvrugt mange der får lavet en lille bøjle uden foran,hvor man så kan fæste den på og viderudbygger den til en lille landgangs platform med lidt træ på ,man skal blot huske den skal have en stiver nedenunder der fæstes i ankerbrønd eks.vis så kan den holde til at blive trådt på og gennakeren kan heller ikke hive den op
( har selv lavet et par stykker i rustfri)

Håber det kunne bruges :)

Tim  
 
Vi har prøvet at sejle foran for tværs, og der går den tættere til vinden hvis man totter forliget. På læns skal man passe på, det skal helst ikke være plat læns og slet ikke sejl og vind ind på samme side, bare nogle få grader så klasker det sammen og bliver ustyrligt og så er det lige meget hvor meget man slækker ud. Vil prøve med min gamle spilerstage næste gang, selv om den nok lige er kort nok.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Når det kommer til stykket, så er det nok ikke så vigtig hvad man kalder sit sejl, det kommer ikke alligevel når man kalder ;-) spøg til side. Jeg havde gennaker til min L23, og den havde jeg langt mere gavn af end spileren, som er det optimale ved plat læns, men gennakeren kan gå meget foran for tværs. Jeg satte min gennaker lige som du gør. Med nedhal foran, og med to skøder. Ved plat læns firede jeg nedhalet ud og satte spilerstagen.

 

Vi skøder den mellem mast og forstag når vi krydser.. Når den har navn efter spiler og genua er det jo en "spiler" der sidder som en genua.. er jeg kommet frem til.
Hvor lang er din spilerstage?? hvis du sammenligner med afstanden mellem mast og forstag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Når du har brug for spilerstagen, er det fordi du sejler plat læns, eller tæt på, og så er nok begrænset effekt i at tænke på lang stage. Måske 20-30 cm på den anden side af forstaget. Du kan også sætte gennakeren, som var det en spiler, på platlæns.

 

Ja, spilerstagen er til plat læns, men båden er ikke rigget til med op- og nedhal til spilerstagen, og jeg tror ikke jeg kan styrer den helt flyvende uden spilerstage og diverse hal.
Har i hvert fald ikke turde prøve endnu..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En spilerstage skal som regel have J-målet som er den længste afstand fra mast til forstag altså langs dækket.
En Maxi 77 har et J-mål på 3,34 meter.
Målet er fundet på www.udkik.dk der har en meget fin båd database.

Venlig hilsen Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis