Kan nogen skære ud i pap for mig, hvad en BS-bygningsdel 60 betyder i praksis?

Hej,

I dag har vi 5 meter ml. stuehus og værksted. De 5 meters mellemrum, har vi fået tilladelse til at sammenbygge med en udestue, men der forlanges en BS-bygningsdel 60 brandmur ind mod værkstedet, (hvilket uden tvivl er en god ting at lave) men betyder det, at vi ikke må forbinde de to bygninger med en limtræsbjælke i kip, til at bære spærene? Værkstedsbygningen vender 90 grader i forhold til stuehuset, så for nemheds skyld, ville det jo være smart at lade limtræsbjælken være ekstra 4 meter lang, så den rammer kippet på værkstedsbygningen.

Nogen der har erfaring med noget lignende?

På forhånd tak.

Paul
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din bjælke skal vel også bare være BS60 (brandsikker i 60minutter).
Enten dimensioneres den til at kunne brænde i 60min, og stadig bære - eller du kan indække den i et par lag gips, så dimensionerne ikke bliver helt vanvittige.

Mvh Jax
ja det betyder du ikke kan smide sån en limtræs bjælke op, BS står for brandsikker og 60 for 60min, dvs hvis der udbryder brand så går der helt op til en time før ilden slipper igennem.
så snart du tilføjer træ i sådan en konstruktion så kommer den ned og hede BD som er branddrøg som.
så nej ingen træ i din brandvæg

i lære som tømrer
Du kan mure hele gavlen mod garagen op til kip, og ligge limtræs bjælken her på, så er den BS 60. så kan du stadig bygge taget sammen, så det fungere som en helhed udefra. limtræs bjælken skal ikke gå igennem muren. på garage taget må du sætte nogle "sammenbygningsspær" altsammen får du spærfabrikken til at udregne.

Samtidig er du fri for et gitterspær, i gavlen, da din garage nok alligevel ikke kan holde taget alene.

håber du forstår ! måske tænker jeg for stort nu, ved ikke hvor vild en udestue du vil bygge.. er det kun med trapezplader, forstå jeg ikke BS 60 kravet...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange



Tak for alle svarende. Lige hvad jeg skulle bruge

Lopus, udestuen er med fast tag (eternit), gulvvarme, etc.

Mvh.
Paul

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis