Diesel plæneklippere?

Hej
Kan det virkelig passe at der ikke findes diesel-drevet plæneklippere og i så fald hvordan kan det være? Det eneste jeg har været i stand til at støve op på nettet er havetraktorer der benytter sig af disse motorer. Og Texas der sælger dieselmotorer til havebrugs-maskiner som fræsere og brændekløvere.

Vh. Martin
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Har ikke lige undersøgt det med plæneklippere, men det skulle ikke undre mig, at det ikke kan fås.

Hvorfor? nok pga af prisen og vægten...


Men sig da endelig hvis du finder nogen.

 

Mvh

Sømanden

En dieselmotor er betydelig tungere og dyrere end en benzinmotor.
Årsagen er de dyre dele i brændstofsystemet, der er fremstillet med meget fine tolerancer, samt de høje kompressionstryk, der kræver kraftigere komponenter. Dernæst vil en dieselmotor være svær (tung) at starte med håndsving. Du skal sikkert bruge en dåse dieselstart, når der er koldt (under 20grader). Så bliver det lidt besværligt. Løsningen er batteri og elstart med gløderør til forvarmning. Et gæt vil være at en almindelig plæneklipper koster 8-10000 kr. Til gengæld kan du nok nøjes med 5 liter diesel på en sæson mod 8-10 liter benzin.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det vil simpelt hen være alt for omfattende at skulle udstyrer en almindelig plæneklipper med en diesel motor, og som sømanden skriver, er der også lige vægten at tage i betragtning.

V.h. Håndværkeren

Så for 1-2 år siden en reklame for en diesel motorcykel, som vist nok var solgt til den amerikanske hær. Og netop sidstnævnte var vist årsagen til, at det kunne lade sig gøre at producere den kommercielt.

Iht. plæneklipperen - dels vægt, men også rent praktisk. Det vil nok være nødvendigt med et gear, for at få klippehastigheden (på rotorklippere) tilstrækkelig høj (altså en ekstra omkostning), dernæst måske lidt udfordringer med støj?

Men en supergod tanke - kunne være en fed gimmick for os, der elsker diesel-biler


Mvh.

Jan R.
I Indien fremstiller Enfield diesel-motorcykler.
Værsgo' , prøv en tur:
(Husk lyden!)

http://www.youtube.com/watch?v=4bXcgWQc6FY


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Harley Davidson har førhen lavet en serie diesel motorcykler til det Amerikanske militær. i Tyskland kan man på bestilling får en ombygget MZ med diesel. Og som Hans skriver har Royal Infeild lavet et par stykker også, for ca 10 år siden var de lige kommet frem i medierne, og jeg kan huske at et af medlemmernes komentar var, at det duede ikke med sådan en til langturer da han kun holdt pauser når der skulle tankes. Den ene af dem kørte 100 Km. pr. liter og med en tank på 15 L. ville han ende med bylder i røven.
Godaften folkens og tusind tak for de mange svar :)

-Jesus Kristus! Har netop siddet og set den YouTube video (med lyd) Og når man så får af vide at Harley Davidson har produceret en sådan, var min allerførste tanke Blasfemi :o) .. Puha den lyder da farligt meget som en fiskekutter.

-Imponerende med den gode brændstof-økonomi for motorcyklen (100km/l). Men lur mig om ikke den almene plæneklipper ejer er hip som hap med om han/hun skal ofre 5 eller 10 liter brændstof over en sæson?

Taget alle de umiddelbare ulemper (pris, vægt, start-besvær og hvad der nu ellers er kommet med af tanker og facts) i betragning og vejet dem op mod fordelene (km/l...?), må det vel være fair at konkludere at deri ligger svaret på, hvorfor man ikke ser netop alm.plæneklippere (ikke havetraktorer) med Diesel motorer.?

Nu kommer vi nok lidt "off-topic" (men hey det er min tråd :)
Sidder og tænker på hvilke andre motorteknologier der kunne være interresante at kigge på til alm. plæneklipnings brug (200-700 m2 eller i det område). Synes at have læst mig frem til, at selv på trods af den efterhånden vel udviklede el/batteri teknologi (eks.Bosch) er der stadig ingen reelle alternativer til en benzinmotor, hvis græsplæne betingelserne ikke er tæt på optimale. (for langt og eller fugtigt græs).  

Vh. Martin 
Var lige inde og se vidioen om enfielden, og fandt så en med harley davidson turbo diesel 
Det er noget der rykker, når man er diesel mand.

De eneste jeg kan komme i tanke om der laver dieselmotorer i en størelse, der kan bruges i havetraktorer er yanmar, men du kan købe 2-3 hele have traktorer for en motor.

Alternativer til benzin klipper, geder, får og høns mm

Så er der også lidt til suppe gryden til vinteren.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

der findes også dieselmotore til rc flyvemaskiner 1.5 cmm.!
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis