Støbning

Så skal der snart til at støbes fundament og terrændæk til en lille tilbygning på 12 m2.

Tilbygningen skal tilsluttes eksisterende fundament og bliver en let konstruktion med terasse på taget.

Jeg har gennempløjet denne side, og jeg kan forstå, at det ikke er nødvendigt med jern i fundamentet - er dette korrekt?

Skal der gøres noget særligt der hvor det nye fundament skal møde det gamle. Det er ikke en forlængelse af huset, men en tilbygning på siden af huset (hvis det skulle gøre en forskel).

Endelig har jeg et sidste spørgsmål vedr. terrendæk. Hvor lang tid skal soklen tørre før der kan graves ud til terrendæk? Og hvor lang tid skal terrændækket tørre før der kan lægges gulv på strøer (med isolering imellem strøerne)?

På forhånd tak for jeres kloge svar

Så skal der snart til at støbes fundament og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for det - jeg har været deres hjemmeside igennem mange gange og fundet rigtig megen nyttig info - dog har jeg ikke fået ovenstående besvaret, men det kan være, at jeg ikke har kigget godt nok....
Hej Hans Hansen

Det er et godt link til aalborg-portland.

Jeg har altid lagt dampspærren oven på selve støbningen, og så klodser til at støtte gulvstrøerne, men måske kan det gøres på en anden måde. Som du nævner er det vigtigt at have radontætning, mod jorden. Det er forøvrigt meget forskeligt hvor meget radon der er afhængig af hvor du er i Danmark.
Radonspærre skal lægges af på din sokkel. Du skal nemlig have radonen UD af huset, og det nytter derfor ikke at den smyger sig op på ad indersiden af dine mursten. Det er også derfor det er så godt som umuligt at lave når man lægger et nyt betongulv.
Jeg havde planlagt at lægge dampspærren under betonen - sådan synes jeg, at det ser ud til at gøres i vejledningerne, men den skal jo fortsat være tæt mod siderne.

Radonspærren var det planen at lægge med bred murpap som lægges oven på soklen og ned langs den indvendige side og så klæbes fast på betondækket med et eller andet (mit andet spørgsmål). Selve dækket - 10 cm med armering betragtes som radontæt.
Det burde vel være nogenlunde det samme ja.... Jeg ville nok vælge at bruge monafoltape til en evt samling, den siger producenten holder tæt. Om det så er 100% korrekt udførsel det skal jeg ikke kunne svare for, men det har jeg selv brugt.
Annonce
Tak Twist - jeg ser på monarfoltape - kan det også hæfte på beton?

Med hensyn til radonspærren tror jeg, at jeg blot støber den ned under terrændækket (overlap min 20 cm).
Jeg har ikke prøvet.. men jeg tvivler. Det er god tape, men beton er er vanskeligt materiale at få noget klisteret til da det jo smuldrer, er ujævnt osv. Hvis du skal "tætne" beton, så plejer jeg at bruge en vådrumsmembran plus lidt af det der gipstape.
Men hvis jeg lægger plastic lige under terrændækket og så tætner kanten med murpap der går fra oven på fundament og føres ned under betonpladen - vil det så ikke være en ok damp- og radonspærre?

Eller hvordan får jeg en tæt dampspærre i mit gulv?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis