Græstyper

Hej gruppe
jeg skal igang med at så noget græs forskellige steder i haven. Blandt andet et større område under nogle æbletræer, hvor der i dag er staduder og skvalderkål.
Det skal fræses og rivs - men hvad skal jeg vælge af græstype?
Jeg har et par steder i haven noget græs som vokser hurtigt (ikke det største problem) men som har nogle brede og bløde blade, der let lægger sig ned når det skal slås (med håndskubber GU400). Andre steder i haven har jeg noget græs som er mere fint i strået og ligner noget man spiller fodbold/golf på - og er ret pænt at se på. Det vokser også noget langsommere.
Hvad findes der er gode råd, når jeg vil undgå førstnævnte, som jeg ikke kan finde sortsnavn på.

mvh
TS

-------

tilflytter til det midtjyske

--------
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
....du kan købe forskellige  græsblandinger ........ nogle beregnet til fuld sol og andre fx beregnet til skygge ..............

og andre beregnet til golfbaner  ....................

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

prøv eksempelvis

http://altomgraes.dk/valg-af-gr%C3%A6sfr%C3%B8-37/

idet det ikke er en uvildig rådgivning, da det er frøfirmaet Prodana, der står bag. Det ændrer dog ikke på, at de generelle oplysninger er OK, men at der naturligvis er andre produkter på markedet end de der fremgår af siden.

Hej
Jeg har også set at der findes forskellige pakker til forskellige behov. Jeg har også læst hvad der findes af græstyper i dem.
Men jeg mangler information om fordele/karakteristika ved de forskellige typer (rødsvingel, engrape mm.)
/TS

-------

--------
Almindeligvis består plænegræs af en blanding af rapgræs, rajgræs, svingel og hvene. Meget hvene og rajgræs gør plænen robust, men "stivstrået", svingel er ikke så robus, men mere blød og lækker at gå med bare tæer i :-)

Svingel stiller højere krav om muldrig jord og tåler ikke tørke, hvilket hvene og rajgræs i højere grad gør. Så hvis du sår en blanding vil du opleve, at over tid overtager den græstype, som jorden passer bedst. Det kan man jo så justere ved eftersåning, men naturen har sin egen gang :-).

Robushed, tørkeevne og muldkrav varierer naturligvis inden for de enkelte typer afhængig af sort, så ovenstående er kun hovedlinierne.

Husk at se efter S-mærke. Det betyder at bl.a. at frøet er testet til brug i dansk klima.
Hejsa
Det var lige det jeg ville høre ;-)
Jeg tror jeg gerne vil have en blanding emd meget svingel - det har jeg i dele ag plænen, og det ser meget pænt ud, og som du skriver: er blødt at gå på.
/TS

-------

--------
Du vil opleve, at næsten alle færdigblandiger i havecentre og supermarkeder indeholder store mængder af rajgræs og hvene. Hvis du ønsker ren rødsvingel eller en blanding med rødsvinger og engrapgræs kan der være behov for at du kontakter en frøforsyning eller grovvareselskab. Men der kan du måske også være heldig at få 20 kg for den samme pris som 5-10 kilo ville koste i et havecenter, hvis ikke deres blandiger var fyldt med hvene og rajgræs.

Selvom spireevnen reduceres over tid er der ikke noget problem i at man ikke får brugt det hele ad en gang. Det er altid godt at have lidt at så efter med i det sene forår og tidlige efterår.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis