Fjerne slem lak fra gulv?

Hejsa. Jeg har verdens grimmeste gulv. Det er mørkt med maling pletter. Lakeringen er grim, og måske 20 år gammel. Jeg er en fattig studerende, men vil gerne have et pænt gulv. Hvad gør jeg? Jeg har prøvet at ligge brun sæbe på, og så plastik oven på. Og det har nogle steder fjernet alt lakeringen perfekt, med et nogenlunde gulv nedenunder. Andre steder har den brune sæbe dog ikke virket overhovedet, så nu er gulvet faktisk endnu grimmere. Hvordan får jeg fjernet lakeringen? Gør ikke noget resultatet ikke bliver fantastisk. Kan kun være pænere end det er nu. Og vil ikke have det afslibet, det er simpelthen for dyrt for mig pt. Og ikke arbejdet værd, da det er en lejelejlighed. På forhånd tak! Jesper
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så lad være med at kigge ned på gulvet Du kan ikke fjerne den lak ordentligt, med mindre det bliver slebet. Ikke engang maling hen over bliver ordentligt. Hvis du fjerner lakken som du har gjort, har du nu også et åbent og modtageligt gulv som samler skidt - det er ikke pænt om nogle måneder. Der er bare nogle ting der koster penge hvis man vil renovere og have det pænere. Gulve bliver samtidig udsat for et stort slid, så det skal laves ordentligt. Tag en snak med udlejer, han må da have en interesse i at få det ordnet.
Som Anders siger.... Men hvis du lader træet stå "åbent" i længer tid, så giv det lige en gang sæbe eller lign, så du ikke får problemer senere. Det behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Og du kommer til at fortyde at du INTET gør ved gulvet.

Desværre ER vejen frem altså isblæsning eller slibning. Men det behøver nu altså heller ikke at være så dyrt hvis du gør det selv (ved ca. 40 kvm gulv):

Leje af slibemaskine 1 døgn: kr. 200,- (kantsliber kan du ofte få med gratis, ellers køb en deltasliber til en hund hos onkel harald)
Køb af slibeskiver hertil: korn 80-120 2-4 stk, evt. korn 180 4 stk efterfølgende ca. kr. 200,-
Slibepuder til kantsliber: 5-6 korn 120 og 5-6 korn 180, 5-6 korn 320 ca. kr. 100,-
Støvsugning, ca. kr. 2,- i el
Grundig rengøring med vand og sæbe. Ca kr. 3 i sæbe vand og varme
vent til det hele er tørt.
Køb så en spand to-komponentlak, eller noget skibslak, eller hvad du vil have på, kr. 4-500,- evt. en malerspand til at blande det op i (kr. 12,-)
et stk teleskopstang: kr. 99,-
et rullesæt og en rulle til gulve: kr. 148,-
et par gummisko: fra kr. 50,-
Læg et lag lak på gulvet og spred det grundigt ud med rullen. Pak rullen ind i en plastikpose (kr. 1.50,- i netto)
vent til næste dag, tag gummiskoene på. kig efter ujævnheder i lakken, slib evt. ned med korn 240+ med din kantsliber/deltasliber
Har du en poler maskine så køb en ny hætte og polér evt. gulvet, har du ikke en poler maskine, og gider du ikke ofre de kr. 100 sådan en koster, så er det også ligemeget, det er ikke SÅ vigtigt, det ser bare pænere ud, især hvis du lægger en blank lak. Herefter påføres yderligere et eller to lag lak med rullen. Vent ca. 24 timer og så kan du normalt bruge gulvet som du har lyst til, men husk dog tæpper eller lign. under tunge ting med hårde kanter den første uges tid når lakken hærder (især for to-komponent lak og blanke lakker)
Slib evt. efter med en korn 320+ hvis gulvet virker for ujævnt.

Totalpris for slibning og ny lakering: kr. 12-1300,- og to dages arbejde eller ca. kr. 30 pr kvm. SÅ bliver det ikke billigere, med mindre du stjæler materialerne. Og du bliver SÅ glad for resultatet, især fordi du SELV har gjort det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også