Ingen strøm til bilradio/CD-afspiller

Hej

Jeg har en Polo Coupe fra omkring 86/87' og har købt en ny cd-afspiller til bilen, da den gamle var helt færdig.

Den nye CD-afspiller:

Sony CDX-GT420U med USB og Aux tilslutningsmuligheder.

Jeg fik den sluttet til, men der kom ingen reaktion. Ingen strøm i afspilleren, men jeg fik en til at måle på ledningerne og det stik der går ind bagi, gav 12 volt.

Gennem længere tid er min gamle afspiller blevet dårligere og dårligere og der har ikke været lys i displayet et stykke tid. Og hvis jeg sætter det til nu er der slet ingen gang i den heller. Det er en Euroline.

Bilen har haft lidt problemer med at lade, men fandt endelig ud af hvorfor og det er i orden nu.

Begge afspillere kører med "12 volt negative ground", så tror måske der er en grund til den gamle er i udu???

Jeg er ikke den store haj til det med elektronik, men fra bilen kommer der 3 ledninger (rød, brun & hvid/blå) - rød og brun samles med rød og sort, men hvid/blå hænger løs.

Men som sagt kommer der 12 volt ud af det stik der går i radioen, men der er ingen respons.

Nogen der kan hjælpe?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
på det nyere anlæg er der to ledninger der skal have 12 Volt. Den ene er til memory , altså hukommelse. På nyere biler er der en ledning der altid har 12 Volt på sig den forbindes til hukommelse ledningen på anlægget som er farvet orange. Så er der den anden 12 volt som tilsluttes til den røde ledning på anlægget. det er den der tænder radioen. Du kan jo, på anlægget ,vikle den orange ledning (memory) sammen med den røde ledning sammen , og forbinde den til den ledning i bilen hvor der er 12Volt på. Så burde det køre.

hvad mener du med 12volt negative ground? Grounden , altså stel er altid den samme , det er kun forsyningen der enten er posite eller negative, og jeg tror næppe din anlæg bruger -12Volt. altså negativ forsyning.

http://pdf.crse.com/manuals/3275443211.pdf

nu har jeg kigget på installations guiden for den anlæg du har. Den orange ledning findes ikke på din anlæg, den er erstattet af gult ledning. den gule ledningen sættes normalt til batterien , så den har altid 12V på sig. Den gule ledning bruges til at huske de forskellie radiostationer man har gemt på anlægget så man ikke skal lede hele tiden eller andre indstillinger.

Den røde forbindes normalt til tændingen. Det vil sige lige når du starter din bil op , så vil din anlæg får 12V .

Du kan roligt sætte det to ledninger sammen så forbinde den til den 12volt der kommer fra bilen af. det vil hjælpe.

du har på din anlæg en blue/white ledning , den bruges til at en forstærker hvis du skal have sådan en sat på.

Hvis du har en voltmeter så kan du gøre det at , måle fra den sorte ledningen fra bilen til en af det andre ledninger og se om du kan måle 12volt. finder du 12volt , så er det den ledning der kommer fra batterien. den konstante 12volt forsynen , som bruges til memory.

Så kan du starte din bil op , so igen kan du måle fra sort ledning , altså stel, eller ground , og se om du kan måle 12Volt på en af det andre ledninger som der ikke var spænding på før du startede. For at slå det helt fast så kan du holde volt meteren på og stoppe billen og så kan du observere om 12Volten forsvinder , gør den det, er det 12volten som er forbundet til tændingen.

ehhehe det er blevet en langt mail , men jeg er da frisk på hjælpe dig , da jeg har gjort det mange gange , altså anlæg installation , i fritiden, men med gamle biler er der altid udfordringer.

MVH
Gokhan

På forhånd tak :)

Hey Gokhan/Enriko

Super, det vil jeg lige prøve mig frem med. Virkelig lækker detaljeret beskrivelse, det kan man sgu bruge til noget. Jeg får svigerfar til at kigge på det i weekenden. Med mine kvaliteter in mente ødelægger jeg nok noget hvis jeg selv skulle prøve.

Mang mange tak

Kim

Hej igen Enriko

Jeg testede simpelthen samtlige ledninger og fandt så ud af at, der efter plus-ledningen fra batteriet, var en ekstra forlængelse af ledningen, som i realiteten var unødvendig. Jeg pillede den fra og satte det hele til igen og så virkede lortet sgu. Det viste sig at det stykke ledning på 15 cm der var sat på ekstra, ikke længere virkede 100%. Så det blev lavet om og vupti, så var alt i den skønneste orden.

Jeg takker for hjælpen.
goddag.

Jeg er da glad for du har fået anlægget til virke og du syntes at det var en god detaljeret beskrivelse af løsningen. :D

Selv takker

På forhånd tak :)

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis