udskiftning af bremserør til baghjul

Hej har lige et par spørgsmpl vedr. bremserør.
min Rover 820 var til syn i Torsdags hvor den blev kasseret p.g.a. rust ved venstre baghjlus bremserør.
Nu har jeg pillet baghjullet af og bremserøret er 10 cm langt før det går ind i kabinen og køre så videre indvendigt.
umidelbart er der ikke rust - men kan dog godt se at det ikke skinner...

Mit spørgsmål er så (hvis nogen kan svare på det) - skal man død pine skifte røret i den fulde længde eller kan man nøjes med at skifte de sidste 30-40 cm - det vil være ca. 100 gange nemmere end at skifte hele røret fra bagenden op til ABS blokken i motorummet (rørne går indvendigt i kabinen og kræver at man afmontere bagsæde + indvendig dørpaneler + lidt ekstra.

på hvilken måde "samler" man røret hvis man kan nøjes med at sifte en del af det - og er der nogle firmaer i kbh området som kan anbefales til en sådan operation ?
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit bremserør går ud til hjulet må det da møde en slange inden det forsvinder ind under sædet.
Jeg kender intet til Rover men kan da ikke forrestille mig at det kan tage mange minutter at flå bagsædet ud og sætte en stump rør på.
René
Det er vist samme konstruktion som på Honda Accord fra de årgange, og det er som du frygter.
Jeg tror ikke det bliver let at slå en krave på røret inde under bagsædet, uden at pille det af.
Havde det været et kobberrør kunne man måske, men næppe med et stålrør, som sidder på vognen.
Hvis du kan rense røret så det bliver pænt glat uden gravrust, skal det kunne godkendes. Overfladerusten skal helt væk, så man kan se om der er substans i røret.
Ellers en fin vogn!!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du bør ikke samle et bremserør. Det skal skiftes helt og helst til et kobberrør, så du undgår rust en anden gang. Går røret fra dine baghjul ikke ud til en bremsefordeler først ? Den sidder typisk under vognbunden ud for baghjulene. Der vil du kunne skifte røret fra.
Frank, der findes autoriserede samlestykker til bremserør og mange biler er standard forsynet med sådanne samlinger på røret.
Og nej, der er ikke noget trevejsstykke på disse vogne, som langt hen ad vejen er et Hondaprodukt, hvis jeg ellers husker ret.
Efter beskrivelsen er det Hondaværk. På den måde opnår man en rigtigere ABS-funktion, når hver hjul har sin egen forsyning gennem ABS-blokken.
Og det er et helvedes arbejde. Bilen skal skilles voldsomt ad i interiøret. Det er som sådan ikke svært, men meget tidskrævende og kedeligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

hej niels chr

nu har du jo lige fået skiftet din abs box til en rimelig time beregning så jeg tror at du evt skal opsøge mekanikeren igen
du kunne jo som lav det selv procjekt afmontere sæder og evt andet af dækning så bremse røret er blodt lagt så det kun er at få skiftet røret
og selv instalere det af monterede grej igen fra min aktive tid så er adkomst arbejder altid noget af det trælse som kræver en hel del tid

så vil jeg tro at det er til at over komme rent time mæsigt

eksmek

Annonce
så er adkomst arbejder altid noget af det trælse


Hvor har du dog inderligt meget ret!!!! :)

Med venlig hilsen
ktm

 

tak for alle de gode kommentare og inputs.
Det er helt korrekt at bremsesystemmet er "honda like" - vist nok en Honda Legend/acurra. bremserørne går (2 stk) helt oppe fra motor rummet og til hver sit baghjul - det meste af vejen inde i kabinen, og kommer kun ud lige i hjulkassen (der er ca. 10 cm ude i det fri) før de går over i gummi slanger
hvis jeg skulle have "opfundet" bilen vil jeg mene det ville have været smartere at beholde de 10 cm inde i bilen og blot monteret gummislangen udvendigt.

ideen med at man blot kan afslibe/rense røret så de kan se at der er "rent stål" virker fristende - jeg har selv afmonteret baghjulet for bedre at kunne se - og ærligt talt har jeg meget svært ved at se hvor i problemmet ligger - røret er pænt og rent (har været dinitrol behandlet) - og med en antydning af rust - ikke noget som "svulmer op" eller noget i den retning - jeg har ridset og skrabet lidt på det og der er ikke noget som er løst elelr falder af - en stålbørste burde kunne rense op og gøre det rent - er der noget med at man skal bruge en stålbørste i bestemt materiale for at undgå at det ruster meget hurtigt i fremtiden ?
kan man virkelig omsyne blot ved at rense ?

Løsning 2 er måske bedre, så er det i hverfald i orden - hvor jeg selv afmontere bagsædet - sidepaneler m.m. således at rørne er blotlagt og lige til at skifte - her går jeg ud fra at en god ide er at give den samling som sider ved baghjulet hvor røret går fra bremserør til gummi slange en god gang WD40 så det er til at skille ad - gummi slanger skifter man vel ved samme lejlighed - ik ?
skal jeg lade det uautoriserede værksted om at skaffe bremserør (meter vare) eller er det noget som man køber specifik til mærket (måske i gennem f.eks. MECA)

takker endu en gang for de gode råd

(MECA var rimmelige i pris for min nye ABS føler)
Det er helt OK at stille med et rengjort og rustfrit bremserør, men husk at rustbeskytte igen efter synet.
Så skal du nok ikke opsøge den samme synsfætter igen. Nogle af disse typer har et indgroet had til engelske biler, og så skal de altså kanøfles. Han har åbenbart glemt, at Rovere af den årgang faktisk er halvjapanske.
Men ellers er et uautoriseret kobberrør hos en uautoriseret helt i orden, ja faktisk er det, det mest almindelige overhovedet.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nu har jeg pudset lidt på røret (i begge sider) - først med lidt petrolium for at fjerne gamel Dinitrol og bagefter med lidt fint sandpapir (korn 120) - I højre side kan jeg komme til da det sider frit, mens det i venstre side sider lidt bag nogle af bensinpåfyldnings rørende - jeg har derfor kun kunne afrense i enderne (hvor det også var at de mente der var rust)

For mig at se er de super pæne, og så snart jeg pudser på den kommer der blankt metal frem. Men jeg har ikke poleret dem op så de er stål blanke over alt - originalt er de sorte - tror der er noget emalje eller lignene - her har jeg ikke fjernet det totalt, så der er stadig nogle spredte små sorte pletter hist og her.

vil I tro at jeg kan køre den igennem omsyn selv om bremserørne ikke skiner over alt ?
eller er jeres erfaring at de skal være spejl blanke langs hele røret og uden nogen former for pletter....
ville være godt med et kvalificeret bud inden jeg triller af sted til omsyn
Min erfaring - som mekaniker i 15 år - siger mig,at som du forklarer det burde der ikke være noget problem i at køre den bil til syn.

Bare der ikke er gravrust i bremserøret, eller det er helt tyk af rust( håber du forstår hvad jeg mener)
 
Røret behøver ikke skinne som et nyt.

Jesper
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis