Træterasse oven på stenterasse

Hej.
Vi vil gerne lave en træterrasse oven på den eksisterende i sten.
Er der nogen der har erfaring med hvordan det skal gøres?
Hvilket træ er det bedste at bruge osv.

De bedste hilsner

Kolding

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville lægge strøerne på murpap og så bare der ud af med terrassebrædder.
Hvis ikke det skal være alt for dyrt ville jeg bruge trykimprægnerede strøer og brædder.

Med venlig hilsen
ktm

 

I tillæg til KTM - det er også  min erfaring. Trykimprægneret træ giver meget få problemer og er nemt at vedligeholde.

Har været med til at lægge en terrasse i IPE - den er efter 3 år stadig flot, men det er en helt anden pris/m2....

Murpappet skal helst være tykt (ikke det tynde plast) - og ikke bredere end strøen (helst lidt smallere), ellers vil vand kunne stå på pappet og holde træet fugtigt.

Mvh.

Jan R.
Lidt afhængig af projektets omfang ville jeg nok overveje om ikke det var umagen værd at montere strøerne på stolpeholdere, så de er fri af underlaget. Både af hensyn til fugt og for at imødegå eventuelle ujævnheder hen over fliserne.
Det kan betyde at der er behov for at tage en sten eller halvsten og grave en plint ned (eller støbe en i hullet).

Tak for jeres svar.

Hvad med at bruge lærk eller ceder træ til det - ville det kunne holde?


De bedste hilsner

Kolding

Til trods for at jeg ellers er rimeligt økologisk, så vil jeg lave min kommende terrasse af plastik. I Silvan har de nogle "brædder" og "strøer" der er lavet af en blanding af gamle colaflasker og savsmuld.
Har set dem brugt gennem mange år i Florida. De er rare at gå på med bare fødder,ingen splinter, og de bliver ikke smattede eller mosbegroede som træterrasser.

Har lavet en terrasse med lærk, og det har jeg fortrudt, de skaller og ser ikke godt ud. De var ellers dyre nok...

Green

Spekulerer over om der er en gevinst ved OGSÅ at have murpap mellem strøer (+ ca. 1 cm ned heraf på hver side) og terassebrædderne - Altså om det hjælper til, at der IKKE samles vand mellem strøerne og terassebrædderne - ELLER om det reelt har den modsatte effekt, at det vand der under alle omstændigheder suges ind i træet vil få sværere ved at komme ud igen…

I teorien er der ikke forskel på teori og praksis, men i praksis er der...
Skrevet af TvE den 19-09-2008 22:00
Spekulerer over om der er en gevinst ved OGSÅ at have murpap mellem strøer (+ ca. 1 cm ned heraf på hver side) og terassebrædderne - Altså om det hjælper til, at der IKKE samles vand mellem strøerne og terassebrædderne - ELLER om det reelt har den modsatte effekt, at det vand der under alle omstændigheder suges ind i træet vil få sværere ved at komme ud igen…
Hvis du har den bekymring ved at lægge murpap oven på strøerne, så gælden den vel også i forhold til at have murpap under strøerne? Derfor er min anbefaling fortsat, at du løfter strøerne så de er fri af fliseunderlaget.
 
M.h.t. pap mellem strøer og brædder giver det næppe nogen målbar forskel på opfugtningen af terrassebrædderne, men nok en positiv effekt på strøerne. Om effekten er så stor, at strøernes levetid forlænges så meget, at de kan holde et nyt lag dækbrædders levetid er så spørgsmålet. For kan de ikke det er der jo ikke meget vundet, hvis strøerne halvvejs inde i andet hold dækbrædders levetid skal skiftes.
  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis