U581 Can OBDII Live Scanner

Nyere Biler er i dag mere eller mindre computerstyrede det både godt og  skidt,
det gode er, at hvis man har en Live kode scanner, kan man ved hjælp af fejlkoderne, aflæse fejlene på Bilen, men der er mange finesser, man ikke som almindelig Gør det Selv Folket, ikke lige Forstår rigtigt, særligt Live Dataerne.
Jeg håber der er nogen, på nettet der kan hjælpe mig og måske andre med Live

Dataer  som hedder DataStream :

Fuel SYS1 : CL,using HO25 ( Måler hvad og Hvorhenne ? ) Hjælp Søges ?? =

Fuel SYS2 : CL,using HO25 ( Måler hvad og Hvorhenne ? ) i de røde Tekster

COOLANT ( *F ) :  Aktuel KøleVædske Temperatur  ( Målt i Farenheit ? )

ST FTRM1  ( % ) :                ( Måler hvad og Hvorhenne ? )

LT FTRM1  ( % ) :                ( Måler hvad og Hvorhenne ? )

MAP  (in.hg) :  Manifold Absolut Presur ( Det Helt Nøjagtige Vacumtryk Lige Nu )
 
ENGINE (RPM) :  Motorens Aktuelle Omdrejningstal pr. min. ( ca. 700-825 omd.min.)

VEH SPEED (MPH) :  Er Bilens Aktuelle Kørehastighed kan Måles under Kørsel ?

IGN ADV (DEG) :  Tændings Adversering i Grader ( Ændrer sig ved Belastning ? )

IAT ( *F ) :  Den Aktuelle Luft Temperatur i Indsugningen  ( Målt i Farenheit ? )

MAF (lb/min) :  Den Aktuelle Luftmængde opgivet i lb./min.  ( Max Luft Flow ? )

ABSLT TPS (%) :  0 - 100  ( Absolute Throttle Position sensor ) Besvaret

02S11 ( V )   ( % ) :          ( Måler før catalysatoren Lamba ) Besvaret

02S12 ( V )   ( % ) :         ( Måler efter catalysatoren Lamba ) Besvaret

OBD2  STAT : NOT OBD ?

Vi mangler svar på et par røde Tekster endnu,
 jeg håber at de grønne svar er besvaret rigtigt ??

Jeg har en NISSAN Primera 1.8i Comfort årg. 2001 MotrorType : QG18DE
jeg ville blive glad hvis nogen kunne hjælpe mig med Live Dataerne til denne Bil.
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

hej

det er ikke så nemt men du kan dog se en del af dataerne live

umidelbart er der 2 fejlkoder under trobel codes dem skulle du kunne se ved at taste enter de skal så vises som eksempelvis p1111 og til p1799
og du har sikkert fået en cd med sættet så du kan se hvad koderne betyder og hvad der evt kan være problemet
og det ser udtil at der er 9 coder iforbindelse med motorstyringen på  din bil total 

i vensre nederste hjørne jeg kan ikke tyde hvad der menes med fuel sys 1 og 2

kølevandstemperaturen er opgivet i farenheit  100 hvad svarer til ca 40 grader c

de 2 nederste til højre motor omdrejninger 923 det er højt bør være ca 700-750

men motoren er jo heller ikke varm endnu
speed er opgivet til meils pr time  det er til køre test
ign adv deg  22 grader før top (tændingen) lidt højt men iforhold til motor omd ok

iat   er indsugnings luft temperaturen op givet i farenheit

maf  er de max luftflov opgivet i LB/pr minut det kan du jo omregne til l pr minut

abslt kanjeg ikke lige tyde hvad er

øverst til højre ligner et lambda signal
det du så gør det er du tar nogle screen shots når alt er normalt  / selvfølgeligt og så når noget er unormalt
din bil er ikke med rigtig obd standarter  men er i KWP2000 som så over sættes til obd coder    og så er din tester i amerikansk opsætning men det plejer at virke ok

eksmek

Hej eksmek

Tak for dit indlæg
jeg har lige anskaffet mig fejlkodescanneren,
du ved sikkert når man lige har fået nyt legetøj,
så er man altid spændt på hvordan det virker,
jeg lavede denne nye streng, fordi jeg syntes at det er et ret spændende område,
jeg har altid været meget nysgerrig, og har hele livet skilt mine legetøjsbiler ad,
for og se om jeg kunne samle det hele igen, de fleste gange kunne de køre igen,
men andre gange brændte man nællerne, jeg syntes at det er smart at man igennem fejlkoder,
kan aflæse, hvad der evt. er galt med bilen.
Hej.

ABSLT TPS er en forkortelse for "Absolute throttle position" i procentsats fra 0-100%. Der sidder en sensor der registrer åbningen af ventilen, og mener at motorstyringen bruger det signal til at justere bl.a. tændingstidspunkt og indsprøjtningen..

Mvh.

Simon Nauta

Selvgjort er velgjort! Eller... Det er i hvert fald billigere.

Tak til Nauta og eksmek for jeres svar jeg vil gerne vide hvad de forskellige måleenheder i Live data står for så hvis der er andre der kan fortælle hvad de andre måleenheder i live dataerne står for ville jeg blive glad for det. Kig på den første opstilling, og se om i kan genkende hvad der måler hvad, og hvorhenne på bilen. En samlet pakkeløsning er velkommen der er sikkert andre der er interesseret i at løse gåden, om Live dataerne, særligt SYS1 + Sys2 Dataerne ???

hej

du kan prøve at google på netech .dk  han har nogle rigtig gode og nemt forståelige forklaringer om obd
klik på hjælp til eobd stik       og øverst på blælken klik på eobd

og også en side hvor man kan søge på forkortelser

iøvrigt er de sensore der heder o2s lambda sonder
og din bil har 2 en før catalysatoren og en efter til kontrol af caten
eksmek

Annonce
Jeg savner lidt bsvarelse af de røde felter i øverste beskrivelse af live scanneren,
jeg har prøvet netech.dk men er ikke blevet klogere. ???
er der nogen som kan hjælpe så jeg bedre kan finde ud af live scanneren !!!

hej

fuel sys1 og 2 kan jeg oversætte men har din bil en forbrugsmåler der viser km/l

kunne det godt være det

coolant ¤ F=aktuel kølevæske temperatur målt i farenheit
st ftrm1 i %  kan jeg ikke oversætte til noget det samme med lt ftrm1

MAP in.hg   ER manifold absolut presur  = den helt nøjagtige vakum tryk nu

engine rpm er motoren aktuelle omdrejnings tal pr minut  bør lægge på ca 700 omd per minut med ac indkoblet ca 825 omd

VEH SPEED er bilens aktuele køre hastighed  op  givet i meils pr time

IGN ADV = tændings adversering i grader =  hvormeget træningen ændrer sig ved den aktuelle belastning
IAT  =den aktuelle luft temperatur i indsugningen
MAF = den aktuelle luftmængde motoren suger ind her opgivet i lb/minut

og der findes ikke umidelbart noget man kan finde disse tal i som oplysninger

det eneste man kan gøre det er at tage et udskrift når alt er normalt og så næste gang det samme  og så sammen ligne de data man får ud

for du kan næsten ikke få 2  målinger der er ens pga de ydre omstændig heder
som luft temperatur  luft fugtighed luft tryk
motor styringen arbejder med en mase dataer som man kalder ind data
som map iat kølevæske temperatur køre hastighed lambda sonde signal gasspjælds åbning vinklen tunge strøm brugere som sædevarmer el rude varmere
plus mange flere indput
ud fra det beregner motor styringen så de ud data  som i det væsentlige er
tændings tidspunkt =ign adv   plus benzin indsprøjtnings mængden til hver enkelt cylinder   og det går meget stærkt nå motoren gå 3000 omdrejninger pr minut
er der 25 tændinger og benzin indsprøjt pr cekundt

eksmek

Hej eksmek
Tak for dit indlæg som hjælper mig meget, til at forstå Live dataerne på min bil

Nej jeg ved ikke om min Nissan Primer 1.8 Comfort fra 2001 har en forbrugsmåler ?? er det i instrument brættet så er der kun grader ude samt inde temperaturen samt kilometertæller

hej

en anden fetyre din tester har som er nok så spændende er FREEZE FRAME
hvis du prøver at frem kalde en fejl på din bil
foreksempel at tage et stik af på en af dinne benzin dyser så bilen kører på 3 cylindre så kan du prøve at kigge på dinne live data og se hvad der sker der
fejllampen vil så tænde indtil du monterer stikket igen  og du skal så vente med at nulstille fejlen til efter du har kigget ind i freeze fram dataerne ogset hvad der står der
også gå til bage og erasere p fejlen

eksmek

Lige et tillagspøgsmål. Hvordan får du dataen ud fra scanneren og over på pcen. Min glemmer alt hvis jeg slukker den
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis