bæltbåd

Hej jeg er ny ejer af en træbåd jeg har haft den på beding og bundmalet den MEN der kommer vand ind midt på et af spanderne der pipler langsom
hvad kan jeg gøre ved det kan jeg prøve at komme lindolie i en kannyle og sprøjde det ind i træet eller er der andet jeg kan gøre
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej jeg er ny ejer af en træbåd jeg har haft den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du skal finde ud af hvor højt din båd går til vinden, så tag ud en dag med mellemluft 5-8 sekundmeter, (og hvis du vil give din båd gode betingelser, så en dag med fralandsvind, så vandet er rimeligt fladt), gå så højt du kan ( så tæt til vinden du kan og stadig have fart i båden uden dine sejl blafre) på den ene halse, aflæs kompaskursen, vend over på den anden halse (vinden ind fra den anden side), gør det samme og aflæs kompaskursen. Vinkelen mellem disse to kurser er den du vender over, divider med 2 og du har vinkelen du kan gå til vinden. Lav øvelsen en 5-6 gange og tag et gennemsnit.
Til slut sådan en måling er relativ i forhold til så meget, som Lynæs også er inde på, så det er ikke nogen eksakt videnskab.

God fornøjelse Jesper
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvis man vil kende den faktiske kurs og hvordan man krydser til vinden må en gps log på et elektronisk søkort vel være det letteste at bruge.
Jeg har i kraftig medstrøm bagefter kunne se at jeg krydsede max 20 grader fra den ene halse til den anden og omvendt har jeg ligget og krydset nærmest på samme sted i modstrøm altså 180 grader. enkelte gange har jeg krydset "baglæns" hvis man kan sige det sådan.
Det med at sejle kystnært er heller ikke så let, jo tættere man kommer til kysten jo mere vinkelret drejer vinde på kysten.
Jeg har flere gange i starten da jeg startede med at sejle tænkt at jeg sejlede virkelig tæt til vinden og så bagefter på en log siddet og været noget skuffet.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Men en bådtype som bæltbåden og andre ældre bådtyper, går ikke maxfart ved at blive pint i krydsene. Sætter du dine sejl for hårdt får du nærmest en bremsende virkning, men du kan lære at få mere fart ud af sejlene ved at du går så højt som muligt på krydset hvorefter du slækker en lille smule på sejlene og falder lidt af på kursen. Så vil du straks opleve at båden går stærkere igennem vandet.
Endelig betyder det vel heller ikke så meget hvor højt du kan gå til vinden, men at du kommer ud at sejle. Det er jo ren og efektiv afslapnings terapi det handler om.
man skal vel også passe på det ikke går så langsomt at man driver mere sidelæns end frem?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hej alle jeg myder at sejle med den .den er meget stabil og man kan slippe roret det er jeg ikke vandt til .jeg har sejlet en del i en hurley 18 den kunne man ikke slippe uden den gik i vilden men bælt kan man slippe roret 10-20 min,uden at den går i vinden og den er ikke så livlig i lette vind

hilsen renek

ps jeg har sat bilder i galleriet

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis