bæltbåd

Hej jeg er ny ejer af en træbåd jeg har haft den på beding og bundmalet den MEN der kommer vand ind midt på et af spanderne der pipler langsom
hvad kan jeg gøre ved det kan jeg prøve at komme lindolie i en kannyle og sprøjde det ind i træet eller er der andet jeg kan gøre
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

26 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er det ikke mig der er træbådseksperten, men i flg andre indlæg så kommer det an på hvor længe den har ligget på land..
Der er nemlig andre indlæg hvor en båd der blev søsat skulle bruge 2 dykpumper for at flyde men den blev tæt af sig selv.
Jeg tror ikke en træbåd skal ligge mere end en uge på land for at tørre lidt ind.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det er ikke spander det er bord den 3 udder vandlien der er utæt der har kun været oppe af vandet 4 dage det er 4 år siden den har været oppe på land der var 50 -75 cm muslinger og ruer på den jeg har tængt på om jeg kunne slå en lille træpløk i det lille hul

hilsen renek


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hmm det er lynæs og håndværkeren der er eksperter på det område. tror på de vil komme med et godt råd når de kommer på.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

tak for svaret det tror jeg osså
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

hvis der pipler vand ud mellem spantet og bordet, så er det sandsynligvis et spiger.(søm) der er rustet væk. Du lirke så meget ud af det gamle og , bore for og slå et nyt i. Det må ikke være et søm, som spidser til alle 4 sider, et spir spidser kun til 2 sider og det skal i dette tilfælde slås i så " æggen" er vandret så det ikke flækker spantet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
hej det er ingen søm der det er et stykke rent bræt hvor der kommer vand i midt på brættet
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

For at slippe for at få båden på land, kunne du sætte en konservesdåse eller lign på en stang, fylde den med savsmuld og få den ført hurtigt ned under hullet. Savsmulden vil stige ud af dåsen og blive suget ind i hullet og tætne. Men om hullet er stort nok til at suge kan jeg ikke vide, men det er en hurtig og holdbar løsning uden bivirkninger. Der skal være et hul eller 2 i dåsen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nu spørger jeg måske dumt, men kan det være en knast der er faldet ud?? Hvis træet ellers er friskt og intet fejler, mener jeg?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis jeg har forstået dit indlæg ret, så er der det tredie bord under vandlinien ved et spandt der er utæt. Så er der ikke ret meget andet at gøre end at hale den på land og få smurt noget tætningsmasse i revnen. Det kan altså også være et spir der er delvist rustet igennem som Lynæs skriver, det er ikke ensbetydende med at du kan få bordet til at give sig ved at træde på det inde fra. Men der skal ikke så meget til. Har du prøvet med en pøs med savsmuld som Lynæs beskriver. Der er også den mulighed at du kan krænge båden så meget over at du kan komme til det bord der ligger under vandlinien. Hvis der er en synlig revne kan du sprøjte noget Sikaflex ind i revnen. (det er saltvands bestandigt)
Og til dig Andy, nej knaster skvatter ikke sådan bare lige ud i et ældre træskiv.

V.h. Håndværkeren
hej jeg har fundet ud af vad der var ivejen det var et bræt jeg har flyttet det sad løs trodet jeg men der var et søm der har truggen en halv knast ud det er repreret med en pløk der er slåe ind i hullet
hi renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis