bæltbåd

Hej jeg er ny ejer af en træbåd jeg har haft den på beding og bundmalet den MEN der kommer vand ind midt på et af spanderne der pipler langsom
hvad kan jeg gøre ved det kan jeg prøve at komme lindolie i en kannyle og sprøjde det ind i træet eller er der andet jeg kan gøre
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej jeg er ny ejer af en træbåd jeg har haft den... Vis hele indlægget
26 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg stak en ledning igemmen hullet og fik min kone til at holde en stor hammer på ledningen så skar jeg en træpløk til og hammeret den ind huldet var 2-3mm stor der var mallingen der gorde at der ikke kom mere vand ind
tak for rådet jeg har sat et bildet ind i galleriet
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hej.
Det er da godt du har fundet grunden til hullet. Men jeg ville nu ikke vælge at slå en træpløk i med en stor hammer. Dette pga. faren for at flække en planke og derved gøre skaden større. I første omgang ville jeg foretrække, at skrue en laske på indvendig med noget tjærekit eller lign. under.
Næste gang den er på land kan man så bore en prop i udefra. Der bores et hul med et forstnerbor halvt igennem planken og en træprop der passer limes i således at årerne i både planke og træ følges. Der kan også hugges en lus i med stemmejern eller overfræser hvis det er en større skade i planken.
Men jeg håber selvfølgelig at det bare er mig der er overforsigtig, så held og lykke med båden. Hilsen Jørgen
hej jeg prøved i dag at sejle med for-stor sejl i dag da jeg har fået monteret bommen den sejler godt 25-30 grejer tik vinden og man kan slippe rorpinden den holder retningen
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Hvis du har fået en ældre bæltbåd til at gå op i 25 - 30 grader til vindøjet skal der skrives til Guinnes of Records, men selvfølgelig ! overdrivelse fremmer forståelsen. Med lidt held kan du komme op på 45 grader til vinden i sådan en ældre bådtype.

V.h. Håndværkeren
så må mit kompas være forkert 290 - 347 grader der bermudarig på den
hilsen renek

renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Annonce
Du kan ikke regne med den faktiske vind efter dit kompass uden du ligger stille, du skal have en vindrose i toppen af masten i form af en vimpel eller pose, det bedste er et vindex, ud fra denne kan du se hvor tæt du kan gå på vinden. Det er faktisk kun trimaraner og katamaraner der er i stand til at gå så højt til vinden, men det skyldes andre fatorer, så som at en tri eller katamaran ved hastigheder over 15 knob begynder at opbygge deres eget undertryk på læsiden af sejlene
jeg har selv en træbåd. den er belagt med fiber udventig. mit råd er at du skal bruge trætjære. Du skal ikke spare på det, det skal ind i alle revner. alt det andet man kan købe, er ikke nær så godt. jeg har snarkedet med mange træbåde ejer, da jeg er havnefode...

Jeg kan gode lide at rode med med mange forskellige ting. Lige fortiden roder jeg med båd.
Jeg vil give Håndværkeren ret i at 30 grader til vinden i den gamle båd nok er i overkanten.
Jeg mener dog at du måler din biddevind kurs rigtigt nok, ved at aflæse kompaskursen på de 2 halser (vinddeks eller vindinstrument vil give en for spids vinkel, da den lægger den opbyggede fartvind til den reelle vind), så det kunne tyde på at du har en ret stor division (misvisning) på dit kompas.
Om styrbord Jesper

jeg fik en alektronisk vindex på og hade et flugxkompas på og to navgitator jeg hade lånt hos en kammaret når forsejlet blaffer og farten er o så tror jeg at man ikke kan komme højer op til vinden har jeg ret i det ?

hilsen renek

 


renek Bæltbåden af 1887(kertemindebåd)

danmark ældste bermudarig (bermydiansk sloop rig )

Man kan opstille alle mulige remedier, fakta er at, den type båd har en slagvinkel på ca. 90 gr. altså 45 gr til vinden, hvor moderne både kan nå 30-35 med deres højteknologiske køldesign. Hvad kan man måle med en navigator, når båden ligger stille ?
Disse grader er kurs gennem vandet, den reelle over grunden afhænger jo af, om du sejler i med eller modstrøm samt bådens afdrift.
På en ferietur rundt i landet med med blandet kryds læns halvvind mm. vil den gennemsnitlige fart mod målet nok være i nærheden af 2.5 knob.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis