baghjulslejer

Jeg ved ikke om der er sket noget forkert, da jeg ikke kan se mit indlæg, men jeg forsøger igen.
Min volvo fra 90 - kørt 190000 ene baghjulsleje er gået.
Skal jeg skifte begge sider eller kun det ene?
Er der nogle erfaringer med det. ??

telm
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan godt nøjes med det ene, det andet virker jo fint..

Hvorfor skifte bremselyset i begge sider, når det er i højre side, det ikke virker wink

Mvh
ThomasB
Hvis det kun er et spørgsmål om at spare, giver jeg dig helt ret Thomas. Gælder det derimod driftssikkerhed kan man som regel forvente, at er der 2 af een slags som f.eks. pærer, og den har haft en rimelig levetid, så står den anden også snart af, og det vil typisk ske en regnfuld aften på bøh-landet hvor alt er lukket og slukket - eller når man altså skal nå hen et sted i tåge.

Mht. lejer ville jeg til enhver tid skifte begge, forudsat at det ødelagte har haft en rimelig levetid, og det altså ikke skyldes en defekt. Hjullejer er ikke til at spøge med hvis de pludseligt bryder sammen ved højere hastighed - jeg har prøvet det engang, og det krævede koncentration - jeg troede det var en punktering på fordækket. Normalt er det dog noget der langsom slides.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Tak for jeres svar.
Jeg har siftet dem begge, de kostede faktisk ingen penge, så jeg lavede begge sider, og det tog ingen tid at skifte dem

telm
Det gode ved disse svar er, at du aldrig fik at vide, hvem der havde ret cool - og det er vel også ligegyldigt.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Det er bestemt ikke altid på en øde strækninen mørk regnfuld aften at een baghjuls lejer "klapper sammen". Nej det er en tidlig morgen med masser af trafik på vej til arbejde men der er jo næsten også mere iriterende.
På min gamle POLO skete det men heldigvis var det det inderste leje der var klappet og oplodsningen af bilens bagende gik også fint - af med hjulet og ned i bagagerummet. Af med akselstumpen, der er boltet på på ældre biler, i en pose og hjem med bussen. Skifte lejet og afsted med bussen igen og på med lejet. Det sværeste er næsten at finde ham/hende der skal hjælpe med udlugtningen af bremserne før det hele er klar igen !!!

Njord

MVH Njord
>Skifte lejet og afsted med bussen igen og >på med lejet. Det sværeste er næsten at >finde ham/hende der skal hjælpe med >udlugtningen af bremserne før det hele er >klar igen !!!

Det tror pokker - det kan vel tage flere år at få lugten væk. Jeg plejer såmænd bare af udlufte dem biggrin

Jeg har i øvrigt en smart indretning bestående af et tyndt "syltetøjsglas" med skruelåg hvor der går en plasticslange igennem ned til bunden. I glasset kommer man så bremsevæske og sætter slangen uden på niplen som er løsnet. Og så er det bare at hoppe på bremsepedalen. Den smider luften ud i glasset når man træder ned og suger bremsevæsken ind når man slipper. Et godt hjælpeværktøj som man selv kan lave.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Tak Jørgen men der er ingen stave kontrol på denne side !!!!!!!! det ligger joellers øverst i alle af "BILL GATES" programmerne !!
Lidt stavefejl har alle vel lov at have - den løsning med glasset er helt fin og virker fortrinligt men hvordan sikrer man at det ikke vælter i bussen !!!!

Njord

MVH Njord
Det er heller ikke "Bill Gates" software - derfor er vores side oppe 99,9% af tiden.

Glasset fylder som en øldåse og det sammen med en liter bremsevæske i org. emballage kunne der vel være plads til ved reservehjulet f.eks. - hvis man vil være sikker på, ikke at skulle køre med det offentlige.

Mvh. Jørgen

Mvh. JørgenE
Jeg har fået skiftet begge baghjulslejer til min Citroen C4 hos Citroen. Er der nogen der kan fortælle mig om skift af baghjulslejer også betyder nye bremseskiver, for ellers vil jeg brokke mig over at de har sat nye bremseskiver på. Det er så anden gang inden for de første 100.000 km, at jeg har fået skiftet bremsekloder, hvilket jeg umiddelbart finder noget i overkanten.

/michael
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis