Nu gik det lige så godt!!!

Hej med jer!

Jeg var ude at sejle igår, havde sejlet en times tid og der var ingen problemer med motoren! jeg fortøjede til en bøje, da der var frokost tid og stoppede motoren, efter et stop på 3/4 time startede jeg så op igen og sejlede derud af, men efter 5 min. kunne jeg se at tempraturen gik hurtigt op til det røde feldt og lige efter forsvandt olietrykket og motoren stoppede, nå da-da! hvad nu  åbnede til motorrummet, men kunne ikke se at nogle slanger eller rør var utætte, men den væsede godt fra vandtanken overløbs slange, heldigt for mig kom der en anden  motorbådmand jeg kende, og han trak mig tilbage til min havn, 15 sømil  så det må være en ramme øl hver! Nå tilbage til motoren, da vi kom til min havn var temp.faldet godt ned så jeg ville lige prøve se om den ville starte ,da det ville blive noget vanskligt at komme ind i havnen uden  motor, da der stod en strid østlig vind, Motoren startede med det samme og olietrykket var oppe på normalt, og jeg kom vel i havn, tjekkede oliepinden, den var ok,  men vandkøle tanken var næsten tom, og den var fyldt inden jeg tog afsted, Motoren er en Perkins 4. 107 ferskvands kølet, og har ellers kørt fint! Hvad kan der være galt med den?  
er der nogen der har ide?
                                                        Mvh.Visborg
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Visborg.
Har du tjekket impelleren i saltvandspumpen i år? Det kan også være at der har sat sig tang for saltvandsindtaget ( det har jeg selv prøvet engang ), men så vil du kunne høre det i udstødningen ( hvis kølevandet bliver sendt den vej ud ), endelig så kan der have sat sig ålegræs i køleren, hvis du da ikke har et søvandsfilter på. Hvis alt det ovenstående er iorden, så hælder jeg til en utæt toppakning. God fornøjelse med fejlfindingen. Det kan jo også være at der er nogle andre der har et helt eksakt bud på hvad det kan være.
MVH Finn Gevind
Du kan også være heldig at det kun er en termostat der har sat sig.. men trykprøvning af topstykke er nok klogt hvis ikke du kan direkte se at det var tang eller ålegræs.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

En slatten kilerem, en dårlig cirkulationspumpe, en dårlig søvandspumpe ( det burde du kunne høre på udstødning ) og lugte på slangen. Skidt i systemet, toppakning ( tjek efter olie i vandpåfyldningsstudsen ) samt en utæthed så vandet løber af. Hvis motoren har drukket vandet burde du ha' kunnet se en hvidlig røg/damp i udstødningen. Prøv om du kan låne en kølesystemstrykprøver og tjek om systemet holder tryk. Du kan også risikere at, en uheldigt tilpasset slange klapper sammen, når den bli'r varm.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej med jer i gæve gutter!
Tak for jeres råd og vejledning, I dag har jeg så stået på hovedt i motoren, for at finde fejlen som opstod igår, Ja Lynæs du ramte sku plet! det var kileremmen der var blevet for løs, en af boltene på generatoren var blevet rystet løs, så efter at have spændt generator -kilerem, kørte jeg motoren ca.1/2 time ved jævn gas, for at se om den ville blive overophedet igen! Men nej den gik kun op til 180 F. som vel er omkring 65-70C. så det var bare dejligt at det ikke var noget mere alvorligt galt med den. så jeg siger endnu en gang tak for jeres hurtige svar! god weekend til jer alle.
Visborg
det er rart når ens første inskydelse er den rigtige. jeg kendte engang en person "Henning Ran" , som udelukkende brugte sin båd til havjagt oppe ved Samsø ved vintertide, han var helt vildt pertentlig med sin motor, bl.a. havde han monteret en lille arm med en rulle i den ene ende og en kontakt i den anden, rullen kørte på kileremmen, og hvis denne blev for slap, blev kontakten aktiveret, og en advarsel lyste. det var en af flere fiduser, han fandt på. Han sejlede ud fra Odense, og der var på den årstid ikke megen hjælp at hente til søs.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis