Jordvarme med radiator

Lige et hurtigt spørgsmål. Er det kun en god investering at få jordvarme hvis det bruges i forbindelse med gulvvarme? Gulvvarme er nemlig udelukket og så ville jeg høre om jeg dermed også kunne strege jordvarmen?

På forhånd tak!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan sagtens bruge jordvarme med radiatorer, men det kan i nogle tilfelde være nødvendigt at få nogle lidt større radiatorer op, da fremløbstemperaturen er ca 50 grader, og hvis i har olie er fremløbstemperaturen typisk 60-65 grader. Har i haft problemer med at kunne holde varmen og har radiatorene altid været brændvarme om vinteren , kan det godt ske det er nødvendigt at få dem dimentioneret lidt op eller udskiftet til nogle nyerer , som afgiver mere varme end en tilsvarende størelse af støbejern, men det kan sagten lade sig gøre

Hej.

Hvis du står over for en investering i et nyt varmeanlæg, så tænk dig godt om.

Et jordvarmeanlæg fungerer ganske upåklageligt, men investeringen er alt for stor i forhold til luft til vand anlæg.

Tilbagebetalingstiden på jordvarmeanlægget er meget stor i forhold til på luft til vand. 

 


PE

Skrevet af pev den 12-09-2008 08:05

Hej.

Hvis du står over for en investering i et nyt varmeanlæg, så tænk dig godt om.

Et jordvarmeanlæg fungerer ganske upåklageligt, men investeringen er alt for stor i forhold til luft til vand anlæg.

Tilbagebetalingstiden på jordvarmeanlægget er meget stor i forhold til på luft til vand. 

 


Interessant udmelding.

Har du noget info der kan underbygge din kommentar ? Jeg siger ikke du lyver men jeg er selv ved at undersøge markedet så jeg er blot informations søgende(og ingeniør så det må gerne være af teknisk karakter) !
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Noget af det du skal tage med i dine overvejelser er at ved jordvarme skal du have hele haven gravet op, hvis du ikke har en mark ved siden af, hvor du kan/må lægge det. Prisen for at genetablerer haven skal du have med i din projektpris. Der er også isspyd men der skal der en brøndborer ud og det er heller ikke helt billigt. Ved begge typer skal ud have en tilladelse og er der vand indvinding i området eller planlagt til en gang i fremtiden, kan du glemme alt om anlæg med glycol baseret medie, så kan du måske få lov til et sprit baseret system. Ved luft/vand er der en eller anden udedel som du skal se på, og om de er til at leve med er jo en smagssag.
Priserne til de forskellige anlæg er ca. den samme for samme ydelse, COP er også ca. den samme.
Jeg har selv lige opstillet et Luft/vand anlæg (se galleriet).

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Smeden har ret - heatpump er det (pt) gældende forum for varmepumper, der er nogle meget kompetente folk der skriver derinde!

mvh

Morten


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php

Svensk forum -Mange gange større end det danske -

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis