IHC - stikkontakt

Hej

Er blevet lun på de der svagstrømstryk fra LK til IHC system. Jeg kan dog ikke finde stikkontakter med de samme tangenter, så hvad gør man med det - jeg synes det ville være grimt med almindelige Fuga kontakter i samme rum og stikkontakter uden afbryder er en dårlig ting når man f.eks. gerne vil slukke for TV, video osv for natten for at spare på standby forbruget. De trådløse stikkontakter fra LK ligner de almindelige svagstrømstryk rimelig meget, men er frygteligt dyre - what to do?

Mvh
Ole

Ole
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er ikke nogen løsning på det problem der sindes kun de produkter du selv beskriverder. Syntes dog også det lyder til du går meget op i detaljerne på dit hus.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 - det er bare fordi jeg er ny husejer og lige skal lære alt det der LDS noget og lære hvad der findes på markedet nu om stunder (har tidligere hjulpet mange venner og familie så det er dog ikke helt nyt, men skal lige opdateres en gang). Derfor blafrer jeg også lidt rundt melem mulighederne (er samtidig også lidt videnbegærlig).

Lav.det.selv.dk er et fantastisk sted og jeg værdsætter meget den hjælp jeg får fra jer herinde. Håber at kunne gøre lidt gengæld på et tidspunkt!

Mvh
Ole

Ole
Uden at vide en hel masse om IHC, så burde det være muligt at programmere dine kontakter, så du kan slukke for stikkontakten oppe i din trådløse afbryder.

En bekendt har netop lavet det, og han slukker sin bordlampe v. sofaen oppe i afbryderen. Han har lavet det sådan at når han trykker på afbryderen, så er den programmeret til at tænde/slukke eksempelvis tre specifikke stikkontakter..

Det hele er bare et spørgsmål om hvordan du programmerer dit IHC-system.
Det hele afhænger af, om man har lagt sin stikkontakter ind i IHC systemet og om man har opdelt installationen i noget, som skal kunne slukkes og noget som ikke skal slukkes.
Der er ikke noget problem i at få det til at fungere, hvis man vil, men det er jo ikke smart at slukke alle stikkontakter, hvis man f.eks. har clockradio sat til! :) eller en varmepumpe, cirkulationspumpe til fastbrændselsfyret, eller fyr i det hele taget.
Der er lidt ting at tage hensyn til i en sådan installation. Derfor fravalgte jeg at lægge stikkontakter ind i mit IHC.

Med venlig hilsen
ktm

 

du kan altså godt få stikkontakter med tryk, som kendes fra IHC svagstrømstryk...

se http://www1.lk.dk/servlet/GenereringMainContext?LKnummer=505D6501

men vær lige opmærksom på at sådan et tryk koster ca. en plov (læs: 500dkr)
et wireless tryk koster ca. 400dkr

Mvh.
Elektrikeren
Annonce
Jeps - det var sådan en fætter jeg hentydede til i mit spørgsmål - de er frygteligt dyre.

Mvh
Ole

Ole
IHC Wireless stikkontakter (sædvanlig 1½ modul) fås for under kr.400. Kan også styres fra batteritryk.
IHC Batteritryk (3 modeller) får mellem kr.350 og k.400.
IHC Wireless relæ (sædvanligt 1 modul) fås under kr.400.
Se f.eks. www.billigihc.dk

Dyrt ? Billigste pris på stikkontakter fra LK er kr.50-60.

I et hus, hvor der ikke foretages en væsentlig udskiftning af el-installationen, er LK Wireless en god, simpel løsning. Desværre er LK ikke særlig god til at sælge produktet, så du må selv studere for at finde de funktioner du ønsker Og de produkter du skal bruge - ikke helt let.
Men scenarie-muligheden (tænde / slukke flere stik samtidigt) er helt genialt - og dermed prisen værd).
Mere om IHC:
Bemærk der er megen forvirring fordi LK tidligere havde et system med lavspændingsledninger til lavspændingstryk (man så selv måtte sætte op).

Idag består LK's system af:
- IHC Control (hvor der i hovedtavlen sættes "relæer" til at tænde/slukke). Mange kabler skal trækkes.
- IHC Wireless (hvor stikkontakter og lampeudtag erstattes med trådløse enheder.
I BEGGE tilfælde benyttes de små, batteridrevne tryk til tænd/sluk (eller lysdæmpere).

De to systemer kan kombineres.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis