Underligt dug problem

Hej Folkens

Igår aftes duggede mine stuevinduer for første gang i år. Det begyndte ved 18 tiden og forsatte til imorges.

I køkken allerummet har de dugget i en uges tid nu.

Det er kun de vinduer i huset som vender mod øst der dugger. Dem mod vest er der ingen problemer med.

Vinduerne er bondehus-vinduer. 6 små vinduer i hvert vindue. Rammen er mahogni.

Udluftning sker engang imellem (har ikke lige styr på hvor tit)

Jeg har ikke tændt for varmen endnu, kun gulvvarme i badeværelset er tændt. Derude dugger det dog også om natten, selvom vinduerne derude er vestvendte.

Vinduerne dugger på ydersiden af den yderste rude (termoruder)

Huset er en gammel gård fra 1890 men alle vinduer samt rammer er fra 2003

Er der noget helt galt eller hvad? 

Håber I kan hjælpe for det ser sku trælst ud med dug på ruderne OGSÅ selvom det kun er på ydersiden

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som om at du har fået sat energiruder op, jeg oplever det samme med mine med dug på ydersiden.

Hilsen
Allan
Skrevet af Thestrup den 11-09-2008 08:51
..... Vinduerne dugger på ydersiden af den yderste rude (termoruder) ....


Så længe fugten er på yderruden har det intet med dit indeklima at gøre. Det er såmænd bare et udtryk for at fugtig lun luft møder kold rude.

Jamen det lyder godt Lars! Så har jeg intet at bekymre mig om åbenbart :-) Bortset fra at det ser træls ud:(

Mine vinduer i badeværelset dugger på indersiden om natten. Jeg har skruet lidt op for gulvvarmen. Kommer duggen fordi der er for koldt eller varmt derinde? JEg har ikke fugtigt tøj hængende o.lign.
Fysikken involveret i dette her er, at varm luft kan indeholde mere ufortættet vand end kold. Hvis varm fugtholddig luft afkøles vil vanddampen fortætte som dug, tåge, regn eller på anden måde.

Så dit problem med dug på indersiden af vinduerne stammer altså i udgangspunktet fra at der er fugt i indeklimaet. Hvis det er varmt inde vil fugten ikke fortætte, men den vil stadig være der, og jo koldere det er ude, og jo mindre isolerende dine ruder er, jo mere skal du skrue op for varmen for at imødegå dug på vinduerne. 

Jeg vil anbefale dig at anskaffe et hygrometer (fugtighedsmåler), der kan vise dig den aktuelle fugtighedsprocent. Som jeg erindrer (andre må hjælpe her med mere konkret viden), bør den realtive luftfugtighed indendørs ikke være over 40-50 % (om sommeren vil 10% mere dog ikke være et problem. 

Som beskrevet kan du reducere den relative fugtgihedsprocent ved at skue op for varmen, men det er ligesom en lidt dyr løsning.

Forbedring af ventilationen er som oftest vejen frem. 

Annonce
Vi har kun et enkelt vindue med energiglas og det gør det samme imens de traditionelle termoruder er dugfrie. Der er tale om en overgangsperiode. Så snart der kommer varme på indenfor er det en saga blot.
Tak for svarene alle!!

Jamen så tyder det jo på at det er energiruder vi har i..

Mht badeværelset så må jeg har installeret en form for udluftning der kan afhjælpe fugtigheden, som er et stort problem derude. Nogen forslag til hvad jeg skal købe?? Gerne noget jeg selv (læs tumpe) kan finde ud af at installere?
Jeg er ved at få skiftet vinduer. Før havde jeg mod nord koblede vinduer, som aldrig dukkede hverken ude eller inde. Nu sidder der Velfac200 og fra første aften var ruderne næsten umulige at se ud af pga. dug på ydersiden. Kun et par cm rundt ved karmen var dugfri (pga. der altid er lidt kulde/varme-bro i vindueskarmen). Har læst om det "problem" som er tegn på at vinduer isolerer godt, som nævnt tidligere i tråden. Forår og efterår skulle være værst mht. dug, måske derfor at du pludselig oplever det nu.

så intet ny info i min post, bare et ganske synligt eksempel på at ruden gør en forskel :-)
Forresten... eksisterer der noget nanocover af en art, som vil få dug til at løbe af ydersiden på ruderne? Mener at have læst om noget til bilruder, stålkøleskabe o.lign. Måske vil det have samme effekt på ydersiden af godt isolerede vinduer.
Ja det er nemlig lige præcis i midten af ruden dugget er.
Men det lyder da godt, hvis det er et godt tegn :-)

Så må vi se om det forsvinder når der kommer varme på og gang i brændovnen :-)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis