udnyttelse af loft areal til bolig

Er der nogen der kan give en kort liste med "krav" man skal overholde (eller evt. link til anden side), hvis man vil udnytte loftet til bolig?

Jeg har et hus på 190kvm i grundplan fra 1877, hvor vi pønser på at udnytte loftet til værelser, det vil sige omkring 120-130kvm ekstra bolig (ja, som om 190kvm ikke er nok :))

Men hvilke krav?
1. Skal der trykprøves, som nye huse?
2. Skal der lave energiramme beregning for det udvidede boligareal, eller hele huset?
3. Skal hele el installationen gåes efter, og godkendes? eller er det kun den nye installation på første sal der skal godkendes?

Mine planer lige nu går på at rette bjælkelaget op i etageadskilelsen, og ligge ekstra bjælker i gulvet (der er 140cm mellem de gamle bjælker), derudover vil jeg smide 3-400mm isolering i taget.

Er der andre ting der skal tages højde for?

/ Thomas

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja det skal jo udføres efter det nye bygnings regelement, dog kan kommunen give lov til at afvige fra det på visse punker da ikke alle gamle huse kan komme til at opfylde disse krav. men det skal du høre teknisk forvirring om
Hvor bredt er dit hus? Er der under 8 meter bliver pladsen sparsom.
400 mm isolering fylder bravt og hvor meget plads får du så under?
Jeg mener, man ret let får dispensation for for beskeden loftshøjde på 1. sal når det er et gammelt hus, men det er lidt rart, at kunne gå oprejst.
Jeg har kun 200 mm i min 1. sal og synes det isolerer vældig fint. Jeg kan stort set ikke mærke på fyret om 1. salen er med i opvarmningen eller ej og radiatorerne er kun sjældent særlig varme og om sommeren er der rimelig svalt på 1. sal.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ifølge BBR er der angivet 135kvm lofts areal (efter deres standard målemetode, noget med 1m over gulv osv.).

Jeg ved at ny byggeri er 375mm isolering, så derfor de 300-400mm, alt efter hvad komunen VIL have man skal bruge.

Regner med at hæve hanebjælkerne, det var de tidligere ejere begyndt på. Så der kan blive en god lofthøjde.

/ Thomas

På tagsiden burde du kunne "nøjes" med 260 mm. har jeg fået oplyst ved min tekniske forvaltning...

og ydermure 190 mm..


Mvh Mærsk

400 mm er totalt overkill! Det er ved nybyggeri som der bliver beskrevet - max 250 mm. Kommunen giver uden tvivl også tilladelse til det. Jeg har selv 250 mm og det eneste problem om sommeren, er at der bliver hammervarmt deropppe, grundet der er for godt isoleret. Derfor vil jeg meget kraftigt råde dig til til at bruge nogle penge på et genvexanlæg. Så undgår du fugt i bunden af dine vinduer om morgenen, når du nu isolerer dit hus så godt, samtidig med at du får et langt bedre indeklima. Det irriterer mig statdig at min pengepung ikke var til det:-(
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis