Vertikalskærer

Jeg skal have mig en vertikalskærer og er gået bort fra at overveje de der eldrevne til 500-1000 kroner. Jeg vil have en benzin drevet af slagsen og har set mig varm på denne

http://ginge.dk/Produkter/produkt.asp?s=da&HGRP=1&id=112571

Er der nogen herinde der kan sige godt/skidt om den så jeg kan komme en beslutning nærmere.

Det skal siges at den skal bruges på min plæne som er cirka 300-400m2
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kender ikke maskinen, du henviser til.
Men jeg har tidligere selv spekuleret lidt i at købe et plænelufter-tilbehør til havefræseren.

http://www.texas.dk/sparepart/tegninger/fraesere/dl/plaenelufter_2003.pdf

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg har en el-vertikalskærer med rigtige knive (købt i Tyskland for 7-8 år siden til ca 1100 kr omregnet), men jeg har også under 100m2.
Kører 2 gange om året (3 omgange, på langs, på tværs og på skrå). Det tager ca. 1 time inkl. rivning. Hvis de vælger en el-version med opsamler så er du godt kørende med de 300-400 m2 du har. En benzin version er dyr ift hvor meget den skal bruges og så er der også miljøet at tænke på.
Du bør klart lege den i et udlejningsfirma. Med en behandling med et par års mellemrum vil du aldrig kunne"afskrive" værdien af en ordentlig maskine. Lej en med benzinmotor, det er billigere end at eje.
Hej

Jeg har selv den model du spørger om, jeg har en plæne på 400 m2, jeg synes den er ok til det, men kan godt gå lidt ned i omdr. en gang imellem, nu har jeg også rulle græs har kørt en gang efter det første år og der var 2 store klare sække, så noget tager den
Annonce

Jeg vil også anbefale dig at leje en maskine.

Når man vertikalskærre skal man ikke kun tænke på hvor meget mos man får fjernet, en mindst lige så vigtigt grund er at man skærre overflade rødderne over så græsset spirer flere steder fra. efterså lidt med græs der hvor det er meget slamt, gød plænen og lad din stub stå lidt højt.
Meningen er at græsset skal overtage, ikke at momset kommer væk.

Når du lejer din maskine er den somregl noget kraftigere.

/bahn

www.bahn-larsen.dk

Hej - som baadsen og Bahn skriver lej en vertikalskærer:
Husqvarna DT18
Motor: Honda 4-takts benzin på 5,5 hk.
Arbejdsbredde: 46 cm.
Arbejdsdybde: 10 mm.
Vægt: 63 kg.
Den virker, du skal kun vertikalskærer 2 gange om året, så den vil komme til at stå meget stille
det handler om at give græsset bedre betingelser end mosset og ukrudtet.
Mos kommer fordi : klippehøjden er for lav, og mangel på gødning, kun 5 % p.g.a kalk-mangel.
Græs skal have en rolig vækst rytme. Gødning (små mængder lidt oftere)
Brugsplæne klip max. 1 tredje del af toppen klippe højde mellem 2,8 – 4,0 mm
3 klip på på 2 uger.
NPK 14-3-15 små mængder, lavt N indhold (er en medium gødning som kan bruges til hele haven)
2,0kg / 100m2 midt i april - 1,5kg/100m2 juni - 1,5kg/100m2 aug og ikke senere...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis