Stærkeste samling af mdf ender

Hej!

Jeg skal til at lave en "ramme" som et skab køkkenoverskab uden låge i 25mm MDF.

Kanterne i hjørnerne er skåret i 45 grader og er bare pas-kram.

Jeg skal så have fundet den stærkeste måde at samle det usynligt på... Overvejer selv at købe en kiksfræser og sætte 3 kiks i med lim i hver samling.

Men hvilke lim er det absolut stærkeste til at holde mdf ender samlet??
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den absolut stærkste "samling" får du jo ved at skære rammen ud i et stykke af en plade, så der slet ikke er samlinger. Men som jeg forstår på dit indlæg er det ikke (længere) en option.

Da MDF er en fiberplade er det generelt ikke limningen der er afgørende for samlingens styrke, men mere hvor godt hold i pladen limen har. Det skal forsås sådan at hvis du limer to stykker MDF sammen og brækker det fra hinanden når det er tørt, vil du se, at knækket ikke sker i limningen eller inde i MDF stykket. Det sker i træfibrene lige op til limningen, der hvor limen ikke længere har fat i fibrene.

Du skal derfor nok have fat i et system, hvor underlaget primes før der limes, hvis du vil optimere samlingens styrke. Den enkel metode er en god alm vandopløslig snedkerlim, hvor en klat fortyndes med vand og pensles på fladerne evt. ad et par omgange for at mætte. Derefter limes med pres på vanlig vis. Det vil med sikkerhed medføre at brudstyrken i limningen er på højde med MDF pladens.
At dyvle el. lign som du beskriver vil bestemt styrke samlingen.

En nærmere beskrivelse af primning af porøse materialer kan du finde på brugsanvisningen på snedkerlim.
Hejsa..

Takker for svaret... Det er desværre ikke muligt at skære det i et stykke... det jeg mener er at jeg vil lave en kasse, men hvor hjørnerne ikke er skåret 90 grader hvor de er lagt sammen, men 45 grader således at man ikke ser nogen samlesøm...


Det er sådan en her: http://www.clic.dk/dk/Modeller/222 jeg vil lave.

De vil have 7800kr for den... det synes jeg er lige i overkanten og tror godt jeg kan lave en selv og lakere med en gang mathvid autolak :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skal du male - så kør da nogle lange tynde skruer i, gerne fra begge sider. Så kan det da sprække og revne lige så tosset det vil, skruerne skal nok holde.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Epoxy lim er sagen, for så behøver det ikke i hårdt spænd. Har lige købt en billig kiksfræser,Ferm, men der er så meget slok i fremføringen at, man skal være heldig hvis det passer sammen, klingen kan bevæge sig en hel millimeter, så man skal tænke på at holde sløret til samme side hver gang. Desværre er der ingen mellemkvaliteter, så 3500 koster en proff. model. DeWalt, Millwaukee en Festool omkr. 6000.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
jeg tror også jeg er ude i det med en gang epoxy lim... jeg synes ikke rigtigt skruer holder noget når man kører dem ind i enden af sådan noget fibertræ...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Rustkongen den 11-09-2008 08:25
jeg tror også jeg er ude i det med en gang epoxy lim... jeg synes ikke rigtigt skruer holder noget når man kører dem ind i enden af sådan noget fibertræ...

Det har blandt andet IKEA nok en mening om, og den er ikke nødvendigvis den samme som din. Masser af deres møbler er samlet med skruer i hjørnerne, og uden lim F.eks. er sargen på mit skrivebord er monteret med skruer.

Jeg tror godt man kan stole på skruer og lim for at opnå styrke i mdf-samlinger.

WS
problemet er at jeg skal have ca 50kg hifi udstyr til at stå i den... vil nødig at det falder på gulvet når jeg har hængt den op på væggen :) derfor skal jeg have det absolut stærkeste... også for at malingen ikke flækker fordi den giver sig...

En dyvelsamling med runddyvler er stærkere end en kiks-samling.

Men det er svært at få tingene til at flugte. Især med den viste 45 gr. samling.

Hvad med at skrue vinkelbeslag på indersiden?


Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg regner med at skrue en lægte på alle fire sider indvendigt og så sætte en mdf bagbeklædning i, i 9mm mdf... jeg tror det stiver meget når den bliver limet og skruet på lægterne...

men kan godt være det bliver nødvendigt med et lille beslag foruden i hjørnerne..
Det lyder da ikke for fikst, der findes nogle møbelbeslag bestående af en lang skrue, som går gennem top/bund , et passende stykke nede på siden bores et hul hvori der sættes et stykke rundt metal med et gevindhul, som skruen passer i . Du kan så spartle ud over delene, eller endnu bedre proppe med en træprop.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også