Har Watt indflydelse på ampere?

Hej gørdetselv folk!

Jeg har et lille eksempel, se nedenfor.
Det undrer mig at watt tilsyneladende i følge ohms lov har indflydelse på hvor mange ampere der brændes af i en modstand? Er der nogle der kan forklare mig hvorfor?

Jeg troede egentlig "kun" watt for en modstand er et udtryk for hvor meget den kan holde til.

Med venlig hilsen,
Peter

Hej gørdetselv folk! Jeg har et lille eksempel... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg skal derfor have sat en modstand parallelt inden diode-pæren, som gør sådan at det blinker normalt.

Er jeg den eneste der er forvirret over ovenstående beskrivelse?

Enten sætter man en modstand parallelt med dioden eller også sætter man den inden dioden (serieforbindelse).

Hvilken af delene er der tale om her?

Mvh Merete_np

Hej Merete_np

Modstanden skal bruge effekt i stedet for den lampe der ikke er tilstede og derfor skal modstanden forbindes paralelt over lysdioden - hvis du i stedet forbinder modstanden i serie med dioden nedsætter du blot spændingen til dioden (ohms lov)

Til I andre

Vi bruger normalt en modstand på mellem 12 og 15 ohm og effekten behøver ikke at være så høj som omtalt da blinklyset jo ikke er aktiveret  i ret lang tid af gangen - modstanden vil blot blive lidt varm - derfor anbefaler jeg at bruge trådviklede modstande.

Hilsen

"autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn

Du misforstod mig helt.

Det der forvirrer mig er, hvordan sætter man (sitat) "en modstand paralelt inden pærer"?

OK jeg ved godt at det er noget vrøvl, men hvordan har DetEnDejligDag tængt sig at anbringe modstanden?

Om der menes der paralelt eller i serie, jeg kan ikke afgøre det ud fra det skrevne.
Jeg ved godt, hvor modstanden skal sidde, men er ikke sikker på at
DetEnDejligDag ved det. Håber at han gør.

Mvh Merete_np
Synes da det er såre simpelt, en modstand tværs over dioden og det funker. Jeg vil ikke gå over 10 ohm især ikke hvis der er tale om flere dioder. Hvorfor ikke snyde hele systemet og så sætte et trådviklet potmeter lige efter blinkrelæet der snupper alle dioderne på en gang, med potmeteret kan man få lige den blinkhastighed man ønsker.
Nu er det vel ikke sådan at bilen har elektronisk blinkrelæ??? Så er der nok ikke så meget her der virker. Det blinker vel samme hastighed uanset belastning.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

hej Patrol2

Først skulle du lige prøve at spørge om prisen på sådan et trådviklet potm. som kan bære de omtalte antal watt - du vil nok sætte dig på rø---

Den type blinkrelæer som du omtaler der blinker med samme frekvens uanset belastningen er total ulovlige i Danmark,  Et elektronisk relæ af den lovlige type registrerer ikke at et sideblink ( 5 Watt ) mangler, men hvis forreste eller bageste blink ( 21 W. ) mangler stopper det med at blinke eller det blinker meget hurtigt Det forlanger myndighederne nemlig i Danmark - jeg kender godt den type relæ ( Tridon ) f.eks. som du mener men de er altså ikke lovlige i biler i DK.

Hilsen "Autoelektrikkeren"


"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Hej polobjørn.
Tak for oplysningen med relæet det var jeg så ikke klar over. Er helt klar over problemet med en pære der springer.
Trådviklet modstand - dyr. Kender ikke prisen, men nu behøver det jo ikke at kunne bære det fulde antal Watt konstant, da den jo kun belastes kortvarigt.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Grunden til at sætte en led pære ind er det for at spare på forbruget, for så giver det jo ingen mening at paralelforbinde en modstand.
Hej
Hvis bilens centralelektrik  ikke kan omkodes er man nødt til at bruge modstanden - ellers får du fejlmeldinger om sprungne lamper hele tiden.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis