valg af tag til carport

hej alle!

Jeg har lige malet min carport med træbeklædning og det er blevet rigtig fint og klar til endnu en gang efterårs- og vintervejr. Desvære er trapezplade- ståltaget utæt så der løber regnvand ned af bjælkerne Pladerne langs samlingen på tværs af bølgerne er gennemtæret af rust. Jeg forestiller mig at der dels er lavet for lidt overlæg og at der måske har været skåret i pladerne og belægningen derved er blevet ødelagt. Derfor skal der gøres noget. Jeg påtænker at skifte hele taget da det gamle tag er en gammel model og jeg orker ikke at at finde en plade med tilsvarende profil og lave en rep. der måske ikke holder.
Jeg forestiller mig at bruge trapezstålplader igen og så få dem leveret på mål i hele længder ca. 5.7 meter. Kan de ikke godt fået så lange? Lyder det som et fornuftigt projekt eller findes der bedre/billigere alternativer til ståltaget??

mvh. Carsten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stålplader er ikke egnede til flade tage med lille fald, det kan også være grunden til at der er gået hul på dine nuværende plader, da vandet har stået i samlingerne. Du kan måske klare med at få plader der dækker taget i hele længden.

Jeg har 2 lags tagpap på garage (8x4 m langt), værksted (4,25 x3 m), cykelskur (4 x 2,5) og udestue (5x7m).

Jeg skriver jo netop at jeg vil bestille pladerne i hele længder for at undgå rust i samlingen! Hvis ikke de kan leveres i fuld længde så finder jeg en anden løsning. Selvom taget har lille fald er der ingen  tegn på rust  i samlingerne på langs af bølgerne eller andre steder i øvrigt.
Angående tagpap tror jeg uden at have regnet på det, vil blive en alt for dyr løsning. Der skal også først douglasplader? på bjælkkerne . Tagpap er vel heller ikke helt billigt. Desuden har jeg  ikke grejerne til selv at lave det.  Og er det i det hele taget gør det selv arbejde?

mvh.
Hej
jer udskiftede i 2003 mit garagetag til metal trapez plader som jeg købte hos et firma der hed Profilmetal det var på hovedvejen i Køge man kunne bestille i den længde man skulle bruge, i flere tykkelser, jeg betalte dengang 3658,06 kr for ca. 33m2 incl skum klodser, skruer, fodblik og vinskeder incl. moms.
Fodblik er fra under tapetspladen og ned i tagrender, det er en god ide især ved lille hældning, så vandet ikke løber tilbage på undersiden af pladen og ikke havner i tagrenden.
Jeg havde en stor plast presenning en af de grønne fra HN , den lagde jeg på brædderne og så trapetzpladerne ovenpå for at undgå kondens, det ser ud til at virke. Jeg ved ikke om det er bygge teknisk korrekt, det må ander dømme om.
Jeg fandt lige et link til dem jeg tror de er flyttet til Sorø, hvis det er det samme firma.
http://www.profilmetal.dk/profilmetal/index.asp?id=0

MVH
Carl    
---------------
Gå tre skridt tilbage og betrakt dit værk, hvis du ikke kan se fejlene nu så er de nok ikke værd at ændre. Be Happy. 
@car1

Jeg tror faktisk også det er en god ide' med fodblik. Måske er det netop pga. det du skriver med at vandet løber ned på undersiden der gør, at mine sternbrædder bag tagrenden ikke ser så friske ud mere. Så tak for tippet
Hej
Jeg skrev til firmaet jeg omtalte, det er dem der er flyttet til Sorø, jeg manglede en frisk prisliste da jeg tænker på at lægge metalplader oven på mit eternittag på selve huset.

MVH
Carl    
---------------
Gå tre skridt tilbage og betrakt dit værk, hvis du ikke kan se fejlene nu så er de nok ikke værd at ændre. Be Happy. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også