Føringsvej til stikkontakter?

Er der regler for føringsveje i murværk til stikkontakter? helt konkret har jeg et spørgsmål om man må føre installationskablet eller plastrøret vandret omkring et hjørne eller ind i et hjørne og ud på den anden væg så man slipper for at lave to riller ned fra loftet på sine fine nye vandskurede vægge (det er jo alt andet lige lettere at gemme sådan et rør i en vandret fuge)?

Mvh
Ole

Ole
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det havde jeg i hvert fald gjordt....man riller da ikke midt i mursten :-(

Har lige bygget et fint fuldmuret hus med 34000sten. Alle ledning løber i fugerne ikke en eneste rille udover vandet til bruseren, men der er jo fliser på ;-)

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Nej de ligger vandret trukket fra hulmuren. Nogle kabler løber 20-30meter gennem fugerne væggene for at komme derhen hvor de skal være. Ved ikke om det er lovligt men der har da været elektrikkere med over det selvom det er mig der har muret/trukket kablerne i væggene. Dog skulle de ligge min 5cm væk fra vådrum

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Det går ikke med zig zag mellem stenene, installatins kabler har en max bøjningsradius som skal overholdes... tit omkring 10xkabeldiameter afhæning af type... Ud over det, er du igang med et stykke arbejde som kræver en autoriseret elinstallatør - Så alt hvad du laver er ulovligt!
det er ikke nødvendigvis mig selv der skal lave installationen, men jeg vil gerne vide tingene, så jeg kan planlægge det hele ordentlig. Rillefræsning laver jeg selv.

Mvh
Ole

Ole

Til Rustkongen:
Nej det må han sådan set ikke, da det(kabel) er en del af den faste installation. Han må godt lave rillen selv... og også mure den til igen... men kablet skal ligges af en elektrikker.

i henhold til http://sik-lw.lovportaler.dk/ShowDoc.aspx?schultzlink=lov20000314#p4 Lov om autorisation af elinstallatører m.v.

Til Ole, snak med den elektrikker som skal lave arbejdet, og aftal hvilke ting du selv kan lave, og hvordan det skal udføres.

Og til spørgsmålet: Du må gerne ligge dine kabler vandret i din mur.

Stærkstrømsbekendtgørelsen, afsnit 6

§ 522.8.1.7 Ledningssystemer, der er fastgjort og skjult i væggene, skal fremføres vandret eller lodret eller parallelt med væggens kanter. Ledningssystemer i lofter og i gulve kan følge den korteste praktiske vej.

Tak for svar.

Hvad med føring af kabler på oversiden af isoleringen på et loftrum (u-udnyttet) - er det muligt/lovligt, eller skal jeg vente med at knalde loftet op til elektrikkeren har været der?

Mvh
Ole

Ole
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis