Isolering af trægulv til fortelt (camping)

Jeg ved det ikke har så meget med "LAV HUS"" at gøre, men hvis jeg lagde den under "LAV HAVE", så var den lige så malplaceret

Jeg har brug for et godt råd vedr. isolering af mit trægulv til forteltet ved vores campingvogn, det er lavet af reglar og terrassebrædder, så det er pænt robust, og dyrt

Jeg får ultimo uge 40 et StandBy 7000 fortelt som skal ovenpå gulvet, derfor SKAL det være færdigt inden da , og da det skal stå LÆÆÆÆNGE, så skal det laves ordenligt det hele, så ALLE gode råd vedr. gulv modtages gerne.

Nå, men her er mit problem.
Naboen på pladsen har også et StandBy telt, det er lavet af reglar og krydsfinerplader, men mellem reglarne lagde han noget sort plastik ud på jorden, og lagde derefter isoleringsplader mellem reglarne (flamingoplader på 100 mm.), derefter lagde han krydsfinerpladerne, pressenning og til sidst gulvtæppet. Er det den korrekte måde at gøre det på?

Jeg havde tænkt lidt på museproblemet der nok ville komme, eller fugt og kondens m.m., så MIN nuværende plan med MIT gulv var følgende:
Når rammen af reglar ligger der og er sat i vater, så ville jeg sætte dækbrædder hele vejen rundt.
DÆKKE JORDEN MED LECA-NØDDER OP TIL REGLARNE
LÆGGE 100 MM. ISOPLADER
LÆGGE DAMPSPÆRRE I FORM AF PLASTIK
LÆGGE BRÆDDERNE PÅ
EVT. LÆGGE PRESSENNING OVER GULVBRÆDDERNE
LÆGGE GULVTÆPPET

Ja, ja, ja, jeg ved det, jeg mangler kun lige at skrive at jeg har tænkt mig at støbe gulv også

Er dette den korrekte måde at lave et ordenligt isoleret gulv på, så det holder i en evighed? (uden at bruge beton ;o)
Er det den rigtige rækkefølge?
Skal jeg droppe noget eller tilføje noget extra?

Det er muligt nogen vil synes det er for langt ude, og at det ikke har noget med camping at gøre, men min hustru gider ikke sidde ude i forteltet om aftenen, da hun er meget kuldeskær, og med er StandBy telt og et isoleret gulv, så kan hun for pokker da ikke klage, ellers må hun jo købe sig et sommerhus

Ja, jeg skal selv rydde op når jeg forlader pladsen, men det gør jeg heller ikke før ungerne er blevet store

På forhånd tak!!!
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ok, jeg har droppet pressenningen OVENPÅ trægulvet, men udover det, er der så INGEN der har gode råd eller andet til mit projekt?
Jeg tror den bedste løsning er den som din nabo har lavet, Leca nødder isolere ikke særlig godt i forhold til Flamingo pladerne. Men de behøver ikke være 10 cm. tykke for at give en god isolering fra jorden. Jeg ville nok også lave det på en anden måde, så det var muligt at flytte "gulvet" hvis du skulle få lyst til at langtids campere et andet sted.
Nu ved jeg jo ikke hvor bredt og langt dit fortelt er, men jeg ville lave nogle kassetter af krysfiner med en flamingo isolering imellem. Hvis du som bundplade bruger en 6 mm. østen krysfiner på en ramme af lægter med en langs gående lægte i midten af pladen. Og så en 16 mm. vandfast østen krysfiner som gang dæk. Fyld hulrummet op med flamingo plader og i enderne (på lægterne) bore du nogle udluftnings huller i "gavlene" Så lægger du nogle fliser med passende afstand så det passer med at kassetterne kan mødes på fliserne, husk at der skal et stykke tagpap imellem træet og flisen. Så kan du vælge om du vil male oversiden eller lægge lindolium /parket gulv ! For at holde kassetterne på plads så de ikke skrider fra hinanden kan du skrue nogle lige jern i enderne imellem kassetterne. Glem alt om dampspærre o.l.
Det var så mit forslag !

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

ØØØØØØØH! ok, tror jeg nok............

Jeg er bestemt ikke sikker på jeg har fattet en brik af dit forslag, eller også er min fantasi MEGET dårlig, det er sikkert ikke dig, det er nok bare mig der er fat-svag

Leca-nødderne skal ikke i bunden for at isolere, de skal ligge der som et kapillarbrydende lag, lige som når man støber gulve.....
Jorden er meget ujævn hvor gulvet skal ligge, og i realiteten kunne jeg bare fylde op med grus i bunden, men synes det er lettere med nødder, de skal jo også være med til at isolerings-pladerne ligger godt og på en lige bund.

Hele gulvet er til at skille ad, pakke sammen og flytte på ca. 1 dag, nødderne er selvfølgelig det værste i dette tilfælde, de er lidt besværlige at flytte rundt på, så derfor er det godt at vi er FASTLIGGERE (stand-campere), for gulvet og teltet skal stå der i mindst 10 år ;o), eller rettere, indtil ungerne bliver "for" gamle


Parketgulv?, det lyder dyrt når jeg allerede HAR mine trykkede terrassebrædder som skal bruges som gulv igen.

Hvorfor skal jeg glemme alt om dampspærre? jeg troede det ville være en fordel, forklar venligst....


Iøvrigt har jeg fået at vide, at min nabo's måde at gøre det på med plast over og under trægulvet, IKKE er smart, da træet kan rådne pga. dårlig ventilation.
Grunden til at du ikke skal have dampspærre er netop som hos naboen. Tænk på at dit gulv både er koldt på over og underside da det som bekendt ligget "ude" i teltet hvor du sandsynligvis kun varmer luften op i weekenden.
Det kan godt være at min forklaring kun er for de indviede, men jeg er aldrig blevet venner med det at lægge billeder/tegninger ind på LDS.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også