Kælder projekt

Hej,

Vi er i fuld gang med at renovere kælder efter vi har købt et hus fra slutningen af 30'erne. Kælderens vægge er i sin tid blevet beklæt med kalk hvilket vi skal have fjernet og pudset på ny. Hvordan gøres dette nemmest? Har været i gang med murehammeren, men det tager jo en halv krig før jeg bliver færdig. finders der en maskine eller noget andet som er nemmere til "afkalkning"?

Kælderen har en tendens til at virke fugtig og det bekymre mig da jeg gerne vil isolere yddervæggene og derved beklæ dem med gibsvægge. Der kan jo nemt dannes mænger af skimmelsvamp mellem yddervæg og gibs hvis det lukkes inde. Hvad vil den optimale løsning være her? Det skal lige siges at kælderen ligger 60cm nede i jorden.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vedr fugten ,har du dræn rundt om huset ?

http://www.byggepladsen.com/xpertlist.cfm?id=10322
Du må ikke bare gå igang med at beklæde dine kældervægge med gips - selvom det er fristende. Det vil kapsle fugten inde og danne grobund for svamp.

Så vidt jeg ved er der ingen nemme løsninger her. Det hedder dræning af jorden på ydersiden som så evt kan kombineres med en isolering. Først herefter kan du overveje at beklæde indervæggene.

mvh Torben (som bor i et hus af samme slags)

Du kan låne en facacefræser - den klarer det i en "ruf".

Vil næsten æde min hat på, at du har kondens-fugt, hvilket normalt kan klares med god udluftning (eller en affugter - bruger jeg selv, men pas på med den ikke affugter FOR meget).
Som jeg har lært det, skal der ikke dampspærre i dine gipsvægge.

Der er formentlig ikke andet gulv end et simpelt (tyndt) betongulv. I min verden vil den bedste forbedring af indeklimaet være at banke det op, understøbe sokkel (hvis nødvendigt) og isolere gulvet. Men det er en større omgang - men som du selv skriver, så er I i fuld gang ;-)

 


Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis