Motor dør mens jeg køre

Jeg var på vej hjem og havde kørt nogle km da motoren lige pludselig dør. Jeg checker lidt af hvert og kan godt få den igang igen på kickstarten som normalt men den dør efter man har kørt 20 meter. El starteren virkede ikke og batteriet var meget dødt, det kunne ikke trække el starteren selvom det plejer den at kunne. Jeg fandt ud af at hvis jeg kørte med forlygten slukket så virkede den normalt men lige så snart jeg tændte for forlygten så gik det 0,5 sekund så tabte motoren kraft som om der var en som hev tændrørhætten af, og lige så snart jeg slukkede lyset kørte den normalt igen... Er der nogle der ved hvad det kan skyldes. Kan man ikke køre på scooteren hvis batteriet er dødt og forlyset tændt ? Det undre mig lidt at batteri var så dødt fordi det virkede fint om dagen før og om morgenen. Hvis der er nogle som har en ide om hvad det kan være vil jeg gerne hører fra jer.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

det lyder som om din forlygte laver en kortslutning der tapper batteri og tager alt strømmen motoren laver så der ikke er noget tilbage til gnisten i tændrøret.
Tjek om der er noget ledning der er afisoleret og kortslutter evt i kontakten til lyset

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lyder da meget logisk. jeg prøver og kigge på det.
Kunne også være dit laderelæ der er kaput, prøv at mål på dit batt. mens motoren står i tomgang, der skulle den gerne vise over 12 volt og når du gasser op på 3-4 tusind omdr. skulle den gerne lade med ca 14 volt, gør den ikke det er det kaput.
Jeg fandt fejler.
Det var stikket som går ud fra over blæseskjoldet i højre side af motoren, nu tænkte jeg hele dagen igår det jeg fandt fejlen at det var fordi generatoren ikke havde forbindelse men nu hvor jeg tænker mig om så er det vel ikke generator stikket/strømmen der kommer ud der foroven er det ?
Er det ikke bare sådan en pickup det måler hver gang svinghjulet drejer en omgang...

Er der nogle der ved hvad den går den dims der sidder lige over svinghjulet ?

Den har 2 ledere i stikket.

Det giver ihvertfald mening at alt lyset har trukket strøm direkte fra batteriet siden det er så flat og det er ikke blevet ladt op af generatoren.

Jeg kunne heller ikke kickstarte scootere når jeg fjernede kablerne fra batteriet.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis