Gulvvarmestyring

I mit gamle hus har gravet gulvene i stuen og køkkenet væk, -uhyggeligt langt ned i jorden. Jeg har lagt isolering i og jeg har støbt armeret beton med gulvvarmeslanger. Der er 2 varmekredse i stuen og 1 kreds i køkkenet. De 3 kredse samles i et skab i køkkenet, hvortil der også er tilgang fra varmeanlægget.

Så det er nu der skal laves styringsanlæg! Jeg har kikket forskellige steder efter færdige standardanlæg og priserne ligger på næsten 5000,- kroner. Det handler vel om at skrue nogle fittings, ventiler, termostater og en pumpe sammen til et styringsanlæg eller blandesløjfe eller hvad det nu kaldes.

Hvis jeg laver det selv må det kunne gøres billigere.

Er der nogen der vil hjælpe med ”opskriften” på sådan et anlæg? Hvordan skal et simpelt anlæg skrues sammen. Er der forskellige metoder. Hvad skal der bruges?

KnudR


Venlig hilsen
Knud
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min holdning til det er at det kan ikke gå at lave det selv.

Men du skal bruge som følger tror jeg nok.

En pumpe
En blande termostat
Fordeler rør
Og trådlse termostater eller med ledningselfølgelig med dertil hørende ventiler.

Så om et par måneder når du har fundet alle stumperne og har sparet skal vi sige 1000 kr så kan vi snakkes ved igen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Ir sensor er ikke ret stabile, flere grosister anbefaler dem ikke , Men det du skal bruge til at lave en shunt er: en pumpe , 2 fordelerrør den ene med regulering af flow en kontraventil og en ravk føler med en rav 8 ventil , eller en avtb ventil men den er for dyr , samt diverse fittings. Når du så har lagt priserne sammen på det , så køber du en færdig shunt, evt uden rumstyring , og det virker skam også fint. ikke absolut nødvendigt med trådløs styring , bare husk at den opblandede temperatur ikke skal være varmere end 25-30 grader.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis