Forskel på en båndsav og en dekupørsav

Hej

Hvad er forskellen egentlig på en båndsav og en dekupørsav udover måske
  • klingens tykkelse
  • motorens størrelse
Spørgsmålet er måske dumt, men jeg er i tvivl!

Og er der noget man kan på båndsaven, som stiksaven ikke kan.

Den båndsav jeg har kigget på, er den de sælger i Biltema (varenummer 17-033)
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91963

Hilsen fra Flemming

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Flemming.

Forskellen ligger i at med en rigtig båndsav kan du skære eks. bræder i breden altså flække dem så du får to tynde bræder. Den giver også et mere jævnt snit.

Nu er den viste model jo kun til hobby brug nærmest legetøj, men til en model bygger er den fin men uegnet hvis det er lidt større opgaver du skal igang med. Der har Onkel Harald en der er væsentligt bedre.
Med din stiksav kan du save kurver i store plader, den er også nemmere at komme rundt med.

V.h.  Håndværkeren

Hej Håndværker

Tak for svaret.  Jeg læser dit svar sådan, at båndsaven ikke er velegnet, hvis man f.eks. vil save kurver i tynde plader (ikke finer)
Er det korrekt opfattet

Med venlig hilsen
Flemming
Der er dekupørsav mere egnet pga. den meget tynderer savklinge. Og den laver et meget pænerer snit end stiksaven.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg vil være enig i at dekupørsaven er mere egnet, såfremt pladen der skæres i er så lille at man let kan håndtere den. Er pladen større end dekupørsaven bør en stiksav/håndsav bruges til afrundinger, kurver ol. Sidenhen skal man så pga den noget dårligere præcision rette lidt til. Har du muligheden for at lave en skabelon at save efter, så kan du også benytte en overfræser (eks. til nedfræsning af håndvaske i bordplader).
Hej
Største forskel på en båmdsav og en dekupørsav er kun - dekupørsaven kan starte inde midt på et stykke træ/metal, det kan båndsaven ikke. Man kan få uendelige fine savklinge til båndsaven. Båndsaven er hurtigere end dekuptør saven, da den ikke skal op med klingen.

Roder med det der er sjovt, rodet får dog lov at ligge i fred.
Mvh  Solesen.  

Annonce
Skrevet af fxj den 08-09-2008 10:35
Hej Håndværker

Tak for svaret.  Jeg læser dit svar sådan, at båndsaven ikke er velegnet, hvis man f.eks. vil save kurver i tynde plader (ikke finer)
Er det korrekt opfattet

Med venlig hilsen
Flemming


Nej ikke helt, for den er fin til små opgaver også i helt tynde matrialer, men den er lidt begrænsende for større emner p.g.a. afstanden mellem klingen og selve den del der holder det øverste hjul.
Skrevet af fxj den 08-09-2008 01:27
Hej

Hvad er forskellen egentlig på en båndsav og en dekupørsav udover måske
  • klingens tykkelse
  • motorens størrelse
Spørgsmålet er måske dumt, men jeg er i tvivl!

Og er der noget man kan på båndsaven, som stiksaven ikke kan.

Den båndsav jeg har kigget på, er den de sælger i Biltema (varenummer 17-033)
http://www.biltema.dk/products/product.asp?iItemId=91963

Hilsen fra Flemming



Forskellen ligger vist i, at dekupørsavens klinge vibrerer op og ned. Båndsavens klinge kører rundt...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Tak for svarene alle sammen, som var meget brugbare

Jeg går lidt i tænkeboks, men hælder lige nu mest til båndsaven, da jeg tror det er den jeg får mest glæde af.

Hilsen
Flemming
Skrevet af fxj den 10-09-2008 22:25
Tak for svarene alle sammen, som var meget brugbare

Jeg går lidt i tænkeboks, men hælder lige nu mest til båndsaven, da jeg tror det er den jeg får mest glæde af.

Hilsen
Flemming


Jeg vil ihvertfald anbefale dig at undersøge prisen på savbånd inden du køber maskinen. De kan nemlig ikke files op igen når de er så små og så kan det godt blive en dyr investering, jeg havde selv for mange år siden sådan en lille båndsav, godt nok lidt større end den viste. Men til mit brug var den uegnet (Skar Skibsblokke i Egetræ)
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis