CB-26P

efter at have set rene ord for pengene mandag d. 5-3-2001 er jeg kommet i tvivl om jeg skal anskaffe mig den såkaldte dims der skulle give bedre optræk og bedre benzin økonomi.
jeg er den lykkelige ejer af en ford escort 1.6 16v årg 95 men den er lidt meget sløv i optrækket kender nogen en måde at stramme elastikken på uden at det koster en bundegård?
kan det hjælpe at fjerne katten og hvormeget giver det ekstra?

------------------

Venlig hilsen
Kurt Poulsen
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Heino.

Jeg så ikke udsendelsen, men hvis du synes øsen er blevet lidt tam, så skulle du i stedet for at lave en masse overveje lattergas.

Der findes anlæg, der ikke koster en formue -prøv hjemmesider i USA, og gassen kan du købe i Sverige - kan ikke købes i DK.

På den måde bibeholder du din originale bil, og da den ikke er så gammel skulle den kunne klare det. Og du kan flytte det til næste bil.

Du monterer en beholder med lattergas i bagagerummet (lidt større end en pulverslukker) - der føres rør til indsugningsmanifolden, og en tilgangsregulering forbindes med en kontakt i bunden, hvor din speeder rammer, når du træder helt i bund. Det følger med sættet, så det er ikke så svært.

Når du så træder helt i bund og rammer kontakten, åbner reguleringen for gassen, der i stedet for benzin fylder dine cylindre med gas, og så bliver det rigtigt sjovt. Det giver en effekt-forøgelse i nogle få sekunder på mindst 50%.

Da du kun holder pedalen nede i en hurtig acceleration eller overhaling overbelaster du delene på din bil så kortvarigt, at de på en nyere bil kan tåle det.

Det blev brugt tilbage fra 80-erne - godt nok på V8-ere, af dem jeg kender, men det er ikke så langt tid siden jeg læste om gassen igen i Bilmagasinet.

Men det kræver en ikke udslidt vogn. Så hvis din slæde har kørt 160.000 km. skal du ikke gøre det - heller ikke hvis den er ny, og har kørt 10.000 - men en nyere med f.eks. 40-100.000 på bagen.

Jeg lover, at det imponerende for nogle gå tusinde. Men det skal kun bruges, når ham den irriterende ved siden af, tror han bare lige kan gå fra dig.

Mit råd i dag er dog - køb hellere en lidt ældre amerikaner end en nyere hårdtpumpet vogn.

En amerikaner har størrelsen i motor, så man end ikke behøver 4 x ventiler osv. Der er bundtræk fra 1800 o/m der holder til top, og jeg lover motoren keder sig det meste af sit liv. Derfor er der 160.000 mellem hver service bortset fra olieskift, så mens en hårdtpumpet skal justeres og der skal skiftes tandremme osv. kører og kører man uden udgift, og i min gamle sportsvogn med US-V8, som rimeligt konstant skulle bevise sin styrke, skiftede jeg motor efter 500.000 km. uden jeg havde ofret en!! krone - og kun fordi jeg ville have en større motor i den.

Prisen er (Camaro 1998) 9 km/l om sommeren med hård-fod ved mange starter fra rødt lys og 7 km/l om vinteren med kaninpote, for ikke at vende rundt midt på landevejen.

Nydelsen er dog så stor, at jeg ikke vil bytte for en Ferrari... øh, vrøvl for en Lancia Delta Turbo Integrale 4wd - som jeg ville have haft, men som jeg såmændt tøffer fra, "næsten" uden at trykke i bund.

Mvh. Jørgen


Med venlig hilsen

Jørgen
Hej Jørgen.

I et lattergas system kommer der ikke gas i cylindrene i stedet for benzin, men der kommer lattergas i stedet for ilt. (alm. luft)

Lattergas blæses ind i manifolden lige efter karburatoren. Når gasarten kommer ind i cylinderen bliver den opvarmet til 550°C, nedbrydes og frigiver derfor ekstra ilt. Det er dog ikke kun denne proces der giver kraften. Den frigivne ilt forbrænder nemlig mere benzin, som resulterer i et højre cylindere-tryk, og det er her at de fleste HK skabes.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis