Cdi boks

Hvordan checker man at en cdi er stået af? Hvor måler jeg for at se det? Stel og så hvis der ikke er udslag på nogen af ledningerne?

Problmet er nemlig det at gnisten er MEGET svag. Dvs at den ikke engang kan springe mellem elektroderne. Tændrøret gnister en smule mod cylindret, men det er det eneste.


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
har du undersøgt tændspolen om der er spark i den
en "blå"knist i tændrøret.!
ud over tændings boksen
Man kan læse servicemanualen til scooteren, det står hvilken ben man skal måle mellem og hvor mange ohm de skal være.

Har læst at et svagt tændrør kan skyldes... tændrøret selv, cdi, generatoren, tændrør spole, knækket eller kortsluttet tændrør ledning, el start knappen kan have fejl.

Har også læst at pga at der er mikrochip i cdien så skal man bruge en bestemt måler ellers får man forkert måling... jeg ved så bare ikke hvad skal der være specielt ved måleren.

Prøv og check side 164 : super8_servicemanual.pdf

Du skal så bare finde en servicemanual til din scooter model.
Hvilken scooter har du ?

Hvis du kender en med samme model kan du prøve og skifte CDI ud og se om det hjælper.
Det er en cpi hussar. Skiven er pillet, og den havde også problemer med at starte for noget tid siden, der skiftede vi cdien, og den startede. Problemet er vel at cdien er begrænset, og den så står af.


 

Hej..
De CDI jeg har haft problemer med har alle startet med at få motoren til at gå ujævnt, både i tomgang og med omdr.
Fejlen har typisk været løse forbindelser i selve boxen. Hvis du søger på nettet er der flere råd om hvilke fejl det muligvis kan være i CDI-en...
Men prøv da at låne en, så du kan se hvad den gør ..
Mvh Jan J

Cpi har haft mange problemer med cdi'er og stator. Det er i langt de fleste tilfælde fødespolen der dør på statoren, sjældent pick-uppen. CDI'erne er blevet bedre, men var ikke ret holdbare i starten. Oftest gik de bare pludselig i stykker, og maskinen kunne først køre når der kom en ny på.

Tjek din stelforbindelse. Det kabel der går på ved kickstaterskjoldet. Tag evt. stikket ud til tændingslåsen for at eleminere den som fejl kilde. Er stikket ude kan cpi'erne er der tænding på hele tiden, eldelen, altså selvstarter osv. er bare også sat ud af drift.

Pil tændrørshætten af og se hvor lang gnist den kan trække. Gnisten må ikke være flosset eller lign, det skal være en tynd skarp blå knist. Skal min kunne trække 10 mm. ca.

før var gnisten lille og svag, så skiftede jeg cdien, og den startede på 2 huk.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis