Spartling af gipsplade(loft) og efterbehandling

Lidt erfaring og endnu flere spørgsmål!

Jeg grubler over hvad jeg tør gøre ved mit gipsplade loft; maling direkte på plader eller opsætning af filt.
Jeg har søgt her i forumet og forhørt mig hos den lokale farvehandler.
Som jeg har forstået, er filt så tyndt, at det ikke vil reducere den synlige effekt af evt. ujævnheder pga. utilstrækkelig finnish. Og lige med undtagese af kortside samlingerne, der er svagest, er der ikke noget behov for eksra armering/styrke.
Hvis det er korrekt har jeg svært ved at se opsætning af filt som andet end ekstra (svært) arbejde og udgifter. Plus risiko for 'steger' ved filt samlinger.

Så er det lige det med spartling, den skal være super god for at undgå skygger på loftet.
Der har jeg det noget svært med de forskellige produkt betegnelser, og har ikke kunnet finde en forståelig forklaring.
Jeg har primært benyttet Jem&Fix's den billigste (Sandspartel H).
Seneste har jeg benyttet Letspartel fra Danalim. Jeg købte tre spande, med fuldstændig ens påskrift, men indholdet var ikke ens. Indholdet i de to var med fine korn, det tredie helt homogent som JemFix's. Det må næsten være en fejl.
Jeg benytede den homogene Dana Letspartel til 2. gangs spartling oven på Jem&Fix's Sandssparten. Det er noget hø! De hærder uens, hvilket medførte ujævnheder ved den efterfølgende slibning. Nå men så er jeg da den erfaing rigere

Der skal grundes inden maling, det er jeg med på, men hvad med underlaget. Jeg tænker på at malingen måske hærder forskelligt afhængig af strukturen på hhv den pudsede spartling og gipspladernes pap.
Er det nødvendigt at bredspartle loftet for at udgå samlinge bliver synlige?
Bør der anvedes spartelmasse med eller uden korn?

Er der noget forskellen på Sandspartel og Letspartel eller er det bare produkt betegnelser á la Citroen og Pegeout?
Jeg antager, fin, mellem og grov har noget at gøre med størrelse af kornene?


 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej

Man har faktisk lige vedtaget, at man fuldspartler gipspladelofter i fremtiden, så det må være det rigtige at gøre.

Nu er det sikkert for sent i dit tilfælde, men gipsplader fås med forsænket kant i enderne med plads til papirstrimmel som armering.

Husk at montere T-skinner i de fritbærende samlinger.

Den spartelmasse man starter med at bruge (presser ned i sprækkerne), skal være af en speciel type (den fabrikanten anbefaler), som er med til at klæbe kanterne/pladerne sammen, så man undgår revnedannelser senere.

Spartling af gipsplader, kan være en videnskab. Og det er meget forskelligt hvordan man vælger at gøre det.

Ang. filt på loftet. Drop det, hvis du ikke er super til at sætte det op eller proffesionel.
Du kan få et ligeså pænt loft ved bare at spartle det.

Og en anbefaling. Drop alt det der billige pis (undskyld udtrykket) spartel. I mange tilfælde er det intet værd. (Tørre for hårdt op, er for tyndt så det løber af spartlen, fylder for lidt osv osv). Og pris forskellen i ved en professionel grossist og gør-det-selv byggemarkeder er ikke så voldsomme.

Den måde jeg, som faglært laver gipslofter på, er som følge. Og vil sikkert få hug for det af nogen, men har ALDRIG oplevet problemer med det.

Læg strimmel i samlingerne (Man kan vælge at bruge den nye slags papir, hvor man skal spartle det i. Vil jeg ikke anbefale!!! Eller man kan bruge strimmel/net... Virker sgu ganske fint og er selvklæbende)

Køb en GROV sandspartel fra Flügger, Sadolin, Sigma, Beckers eller andre anerkendte proffesionelle malergrossister til den 1 spartling. Nogle vil underkende at bruge grov spartel på gips, men det har den fordel at det fylder meget mere, og man bruger ikke så meget af det, plus man ikke så let kommer til at slibe for "dybt" ved den endelige slibning samt man kan lave en pænere spartling ved det 1 gang.
Læg et godt lag i selve fordybningen og træk et godt stykke ud (10-15 cm). Gå ikke så meget op i om det ikke er så pænt, det skal spartles minimum 2 gange mere. Lad det tørre.

2 gang spartling. Man kan inden da evt lige slibe løst for knopper o.lign. Køb en medium spartel, igen hos en af de professionelle. Læg et godt lag på, og træk længere ud fra fordybningen end ved første lag, altså så man kommer ud over der hvor den grove spartel er lagt. Ved anden spartling gør man sig lige lidt umage med at få det nogenlunde jævnt og pænt. Lad det tørre.

3 gang bruge man en medium igen, og her trækker man et ganske fint tyndt lag på, for at udjævne de sidste ujævnheder. Man kan evt igen, trække det endnu længere ud fra den oprindelige fordybning (Så forhøjningen på fordybningen bliver jævnet godt ud) Lad det tørre...

OBS Vigtigt, ikke at kører for længe rundt i den samme spartel man har lagt på, det vil begynde og tørre op og dermed bare gøre hele resultat MEGET dårligere. Hellere, lidt ujævnheder frem for en voldsom dårlig spartling.

Når det er tørt. Evt lej en girafsliber i et byggemarked. Den er godt nok uhåndterlig, men gør arbejdet meget lettere. Der er støvsuger på, og den sliber meget pænere end man kan i hånden. Slib LET hen over spartlingerne. Så ujævnheder kommer væk så godt så muligt. Lad være med at slibe for dybt!!!! Der er ingen grund til at tage alt den spartel af, man har brugt så meget tid på at lægge på....<img src="/DesktopModules/NTForums/themes/LDS/emoticons/wink.gif" align=absMiddle border=0>

Når man er færdig med og slibe og man mener det ser pænt ud, så grunder man med en forandringsgrunder, som man fortynder ca 1-1.

Mal loftet første gang... Og vupti, så kan man se alle de steder hvor der er små revner<img src="/DesktopModules/NTForums/themes/LDS/emoticons/wink.gif" align=absMiddle border=0> Den slags er meget lettere at se når loftet er malet 1 gang. Når malingen er tør, går man alle de små revner, huller osv efter med spartel.

Efterfølgende, når spartlen er tørret op og man har pletgrundet den maler man loftet 1-2 gange og man skulle gerne havde et loft der står ganske fint.

Orla, det er rigtigt er nogle såkaldte eksperter har vedtaget at gipsplader skal fuldspartles.... Ja ja... Måske op til store lysindfald hvor spartlingen vil være lette at se pga lys. Men ellers, så må de drømme videre. Det er kun at gøre arbejdet for udlærte malere meget meget mere besværligt! Og ang speciel spartel i revnerne, så de ikke revner... Fis i en hornlygte. Som sagt, jeg eller andre af mine kollgeaer har aldrig oplevet problemer med de gamle metoder.
 En ting er teori end anden er praksis...

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Altså, det er nu ikke SÅ vanskeligt at sætte filt op. Og samlingerne bliver faktisk helt usynlige hvis du laver dem korrekt (sætter to stykker med 4-10 cm overlap og skærer ned gennem dem begge, og så fjerner "endestykkerne"). Jeg syntes dog ikke at det er nødvendigt med filt i lofterne hvis bare man bruger en ordentlig maling. Maling dækker meget hvis man bruger den rigtige type. Jeg har ikke så meget fidus til malingen fra jem&fix. Den har jeg prøvet, og efter 4 lag skulle jeg STADIG male igen. Jeg endte med at købe et par spande af Beck og Jørgensen malingen BJ5. Den dækker ENORMT godt, et lag oven på den billige fra jem&fix, og alt var fint og flot. To lag ovenpå de rene gipslofter eller filt de steder jeg satte det op. Den har dog lidt glans, og det har jeg så fortrudt, da man nu meget let kan se revnedannelser. En mat maling skjuler sådan noget bedre er jeg blevet fortalt.

Jeg har også armeret mine samlinger, men ikke fuldspartlet mine gipsplader. JEg har primært benyttet kanufs gipsspartel og polyfilla da disse to produkter hærder op og får nogenlunde samme egenskaber som gipsen selv. De er endvidre enormt lette at slibe på så man kan få flotte glatte lofter.

Nu ved jeg ikke lige hvem de "man" som Orla referer til er, men min erfaring er at så længe man limer/spartler samlingerne ordenligt, så får man faktisk en ganske flot finish, også uden en fuldspartling. Det er dog klart at man skal være ganske kiritsk vedr. diverse korn. huller ol. i gipsen da disse hurtigt træder frem på et glat loft, og en fuldspartling/slibning vil fjerne disse, men det samme resultat kan opnåes ved en nøje gennemgang af loftet INDEN maling påbegyndes.

Sand og let spartlen er fin til prisen, men bestemt ike brugbar til gipsplader, så gem den væk til du skal lave noget med en pudset væg eller lign.
Er du maler faglært Twist???

Gips er noget svære at  slibe i end sand, samt det er svære at spartle pænt med. Det bliver hårdere, men "knækker" samtidig meget lettere...

Og ja, man bør går lofterne meget fint efter FØR maling, men samtidig også efter 1 gang maling, da det er her at alle de små ting vil være lettest at se.

Og nej, brug ALDRIG maling på et loft med en glans højere end glans 6 (dvs det kan man dog i bad og køkken til en vis grad) med mindre man vil havde et loft der ligner et "spejl"... 

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det er ikke en regel der er vedtaget men en standard hvis man vil kalde sig malermester. Det er nok lidt vigitgt at understrege så vi andre kan stadig gøre som det passer os Jubii

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har efter råd fra et par malere spartlet med både danalim spartel og basic spartel fra silvan... og har aldrig haft problemer med revner eller noget som helst synligt..

Men filt ville jeg slet ikke undlade at sætte op... jeg synes det gør en stor forskel, og jeg synes det er meget meget let at arbejde med hvis man har noget ordentligt vævklæber... og vel og mærket ugrundet filt.
Skrevet af Jacko den 07-09-2008 19:08
Er du maler faglært Twist???


Nej det er jeg ikke. De arme stakler der er... Hvis ikke det var for alle de gryn de hev hjem hver måned ville jeg næsten syntes det var synd for dem. Men tilgengæld behøver man altså heller ikke at være faglært maler for at få et gipsloft til at se pænt ud, det er nemlig ret let hvis bare man sliber det pænt og bruger en god, dækkende maling.

Du kan kritisere valget af gipsspartel alt det du vil, det er STADIG det der mest ligner gips, så hvis du skal til at skære i gipsen eller lave huller, lappe huller ol. så er der slet ingen grund til at lade være med at bruge det, i mange tilfælde skal spartelmassen også fungere som lim i samlingen, og så hjælper det hvis man har fået fat i noget stærk noget. Eks. havde jeg lige brug for at få flyttet en PL dåse og lukket et hul der var savet det forkerte sted, så lidt arbejde med en hammer og en hobbykniv, samt et par hundrede gram pollyfilla senere så var den skid slået. Og nej, det er faktisk ikke svært at slibe på gipsspartel og pollyfilla, det er bare som du selv siger, lidt hårdere ligesom gipsen også er det. Så man bør naturligvis ikke bruge en girafsliber, da man ellers risikerer at slibe alt for meget af, og alt for skævt. Det vil en klodset hjemmebygger nu nok gøre alligevel hvad enten der benyttes den ene eller den anden type spartel.
Men jeg har nu lagt ca. 160 kvm gipsloft i mit nuværende hus, det meste i to lag, og noget nær 3-5 gange så meget væg indenfor det sidste år. I den forbindelse har jeg slet ikke rørt en mekanisk sliber. Man har altså ganske fin kontrol over tingene med en håndsliber, og vil på denne måde undgå at knække noget som helst, men det støver naturligvis en HEL del mere. Sandspartel er fint hvis man ikke lige har tid til at vente på at spartlen tørrer ordentligt op, men som LDS'er har man det privilegium at man ikke er presset for at bruge færrest muligt antal timer på arbejdet, samtidigt så har de billige spartelmasser en grim tendens til at synke, og det SIGES (men jeg har ikke noget belæg eller sammenlignings grundlag herfor) at samlingerne holder bedre hvis man laver dem i gips eller lim. Sammensynkningen er dog ligegyldig hvis bare man spartler tilstrækkeligt mange gange.

Forskellen på en LDS og en fagmand er, som du nok vil opleve hvis du bliver i dette forum længe nok, at en fagmand bliver betalt pr time, og skal dermed hurtigst muligt ud af døren, og leverer derfor i langt de fleste tilfælde kun "acceptabelt" arbejde, hvis endda det, og (næsten) aldrig exceptionelt arbejde. Tilgengæld leverer han også som oftest meget hurtigt. En LDS'er bliver betalt pr år. Dvs. pr år som man efterfølgende kan gå og nyde det fine arbejde. Så naturligvis laver man det pænt, da man ellers vil stå med en konstant reminder om at man skal lave det om. Resultatet bliver næsten altid at man bruger en del mere tid på det, men også at det bliver rigtigt flot. Af samme årsag er LDS'ere dem der oftest bygger om, fordi man gør det af kærlighed og interesse, og ikke mindst fordi man tror på at man kan gøre det ENDNU bedre næste gang.
Alle mine lofter er derfor denne gang håndslebne, og lige bortset fra 1 rum der har fået en revne (som naturligvis ikke har noget med slibningen at gøre), og 2 der har fået en for dårlig kvalitet maling, så er jeg fint tilfreds med mit arbejde, som er udført i knauf (også armeringstape og plader) og lidt pollyfilla hvor der skulle laves store samlinger.

Selvfølgelig så findes der mennesker der ikke ved hvilken ende af en hammer man skal banke på blyanten med, men den type mennesker tror jeg nu nok på finder vej til en professionel tømrer og/eller maler og stiller sig tilfredse med det leverede resultat. Min vurdering er dog at der er relativt få af denne type mennesker her i forumet. Og alt andet lige, så koster en gipsplade omkring kr. 50 og spartel kan man få i store mængder for samme pris, så det er altså ikke så dyrt at dumme sig med disse materialer, så jeg vil tvivler på at de fleste herinde overhovedet ville betænke sig på at give sig i kast med at lave glatte lofter hvis det var det de ville have, og den oprindelige poster mener jeg bare skal se at komme igang, så arbejdet kan nydes bagefter. Jeg har nu forsøgt mig både med og uden filt, samt med og uden fuldspartling af lofterne, og sågar endda med både god og dårlig maling. Min mening er at det tager nogenlunde lige lang tid, og bortset fra strukturen i malingen bliver resultaterne temmeligt ens.

Og jo, selvfølgelig skal man også kigge sine lofter (og vægge for den sags skyld) efter når man har malet første gang, men det skal man jo ALLIGEVEL, da der kan opstå "løbere" eller være lidt klumper i malingen eller lign. Jeg mener dog at den bedste måde at se ujævnheder på er ved at tage en lampe HELT op til loftet (eller væggen, hvis det er sådan en man sliber/maler og kigge på det belyst i en meget spids vinkel. (Næsten) alle skygger vil hurtigt træde frem. Jeg tror det var Njord der postede dette forslag engang for lang tid siden, det virker faktisk ganske fint, meget bedre end et par arbejdslamper.

Min personlige oplevelse er at den helt store fordel ved at bruge filt (hvis man ikke har fuldspartlet loftet) er at man har et ganske identisk underlag at male på, og det gør det lettere for en "novice" at få lavet et pænt stykke malerarbejde da rullen løber lige let hen over det hele. Om der skulle være en voldsom forskel på grundet og ugrundet filt, det ved jeg ikke. Jeg har kun arbejdet med grundet filt, og det var altså SKIDENEMT. Dejligt materiale. Eneste ulempe jeg har oplevet er at der er forskel på for og bagside, men at det samtidigt er lidt svært at SE forskellen under kunstigt lys.
For nu at starte for fra start på dit sidste indlæg Twist.

Nej, man behøver ikke at være faglært for at få et pænt loft. Jeg spurgte mere ind til om du var faglært, fordi du forsøger at udtale dig så skråsikkert.

Det er muligt at gips, er det der ligner gipsplader mest, men dog er det stadig det sværeste at arbejde med. Og hvis loftet ellers er lavet pænt, vil du på ingen måde kunne se forskel på om det er gips eller sand.
 Ang store huller, giver jeg dig ret i at der er gipsspartel det rette at bruge. Som f.eks hvis man har boret forkert med et koopbor, da sandet i et  stort enormt et hul ikke vil kunne tørre ordentligt op uden at krakelere.
Og ang girafsliber og gips. Du skriver man let kommer til at tage for meget gipsspartel af, hvis man sliber med en giraf. Næh du, fordi gips netop er hårdere end sand, så risikere man nemlig ikke at tage for meget af!
 Man kan sagtens slibe med en håndsliber eller med en slibestok. Det jeg taler for, er bare at en girafsliber gør det lettere for en selv og så mener jeg generelt den sliber et pænere resultat end hvis man gør det i hånden.
Sandspartel er fint hvis man ikke lige har tid til at vente på at spartlen tørrer ordentligt op, skriver du. Hmmm.... Sandspartel er NOGET længere tid om at tørre op end gipsen. Gipsen, alt afhængig af lag er ca mellem 1-6 timer om at tørre op. Hvor sandspartlen kan være op til 24 timer om det.
Og ja, ang de billige spartler har det med at synke for meget, det er jo også det jeg bl.a mener med at det ikke fylder nok.

Du skriver:
 Jeg har nu forsøgt mig både med og uden filt, samt med og uden fuldspartling af lofterne, og sågar endda med både god og dårlig maling. Min mening er at det tager nogenlunde lige lang tid, og bortset fra strukturen i malingen bliver resultaterne temmeligt ens.

Og oppe i en anden tråd skrev du følgende:
Maling dækker meget hvis man bruger den rigtige type. Jeg har ikke så meget fidus til malingen fra jem&fix. Den har jeg prøvet, og efter 4 lag skulle jeg STADIG male igen. Jeg endte med at købe et par spande af Beck og Jørgensen malingen BJ5. Den dækker ENORMT godt, et lag oven på den billige fra jem&fix, og alt var fint og flot.

Altså, nu må du bestemme dig, anbefaler du god eller dårlig maling???
Ved du hvad den største forskel er på god og dårlig maling/ dyrt og billigt???

Du mener altså at du til enhver tid vil kunne lave et langt pænere malearejde end en faglært, bare fordi du har mere tid??? Som jeg plejer at sige til folk der spørger om det ikke er et pænt stykke malerarbejde de har lavet? Jo, for en ufaglærts øjne.
Men jo, jeg vil da gerne give dig ret i at i nogle tilfælde bliver der kun lavet "acceptabel" arbejde og ikke exeptionelt. Men det hænger sammen med hvad det er og hvilke type firma samt hvad prisen er på det stykke arbejde der laves. Flyttelejligheder er som oftest dårligt betalte og derfor er arbejdet der heller ikke exeptionelt, som det f.eks er i de private, men det er acceptabelt. Og jeg vil stadig påstå at en faglært der laver acceptabelt arbejde, stadig laver langt pænere arbejde end en gør-det-selv i langt de flest tilfælde. Har set utallige eksempler på dette.

Faglært folk laver ikke løbere Og ja, lamper direkte på hjælper altid meget.

Ang. forgrundet filt og ikke forgrundet. Der er forskel på siderne af forgrundet. Men hvis man sætter en bane eller to forkert op, betyder det nu ikke så meget. Ud over det, synes jeg ugrundet filt er bedst at arbejde med og også bliver flottest. Forgrundet filt synes jeg er udemærket til lange lige vægge, men hvor der er radiatorer, spær og hvad der ellers kan være, synes jeg bar eofte det har en tendens til lettere at "knække" end ugrundet. Men det er en smagssag.


Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
Hej Nu kan jeg se at der bliver skrevet lidt frem og tilbage, faglært eller ufaglært!! jeg er bare en simpel gør det selv mand, og jeg må sige at jeg syntes at sætte gipslofter op med væv er et utrolig nemt stykke arbejde, det tager godt nok lang tid men intet problem overhoved. men det gode ved det er at man bliver bedre og hurtigere til det med tiden jeg har gjort som følger:

skåret spartelkanterne af på de sider der skal ind mod vægen, skruet gipspladerne op, spartlet i i samlingerne med en grovkornet spartel fra alm. byggemarked, lagt ameringsnet i den våde spartel, lad det tørre, let slibning, spartlet igen med finkornet, lad det tørre spartlet igen, og herefter slibning med fint sandpapir.
herefter vævlim og herefter 1 bane væv (god ide at være 2 til det ) overlap 5-10 cm med den næste bane, skær i midten af overlappet og træk det overskydende af og pres samlingerne sammen bliv ved til du når enden af rummet og vupti så er du færdig, næste aften kan du lige stille en kræftig lampe i den ene ende af rummet og lys op langs loftet, her kan du så se om der er skygger eller ligende og så rette op, ja så er det bare at male med en RIGTIG god maling så behøves det kun 2 gange hvis du smørre godt på , rundt i kanterne langs væggene har jeg kommet en acryl fuge.

Jeg har gjort det på denne måde på alle vores lofter ca. 210 m2 og resultatet er PERFEKT ALLE VEGNE
om det er svært, næææ det er bare kedeligt arbejde.

Hvis jeg skulle gøre det igen ville jeg erhverve mig en girafsliber samt en gipsplade løfter så tror jeg at jeg har kunne gøre det på den halve tid

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også