Afsætte vandlinje

Hej

Vi er nu godt igang med at slibe alt det gamle lak af vores båd. Men den er jo malet i bunden, og det skal den også bagefter.

Men nu har vi så lige et spørgsmål om vandlinjen. Hvordan ville i afsætte den? Skal vi brænde små mærker med en loddekolbe hele vejen? Som den er nu, er linjen meget lidt skarp, og vi ville jo gerne have det til at se lidt ordentligt ud.

Nogle gode råd?

Lars
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er flere muligheder.
Allerførst passer vanlinien?
hvis den gør så, kan man lave nogle varige mærker.
 Nogen ridser/skærer en linie med en fintandet sav - og fordelen/ulempen er det samme - den er varig.
 En anden og knap så drastisk løsning er at sætte en række messingstifter/søm med passende mellemrum. Fordelen er at de kan fjernes igen man kan slibe dem over uden at ødelægge noget, og de er nemme at se når man skal bruge dem og ellers usynlige når båden er i vandet.
 Afstanden ville jeg vælge så det passer med det lange ben på en tømmervinkel. Den er nemlig genial til at strege efter. Den er flexibel og når man sørger for at den korte ben er lodret og båden står i water ja så bliver linien også rigtig. Endelig kan du også bevare nogle små pletter af vandlinien med passende mellemrum, så du kan genskabe linien efter det.
Håber det kan bruges. Hilsen Jørgen
Jeg så i Rudkøbing havn at et par havdelavet et skelet rundt om båden der kunne holde en snor man kunne male efter. Men den kan jo ikke følge bådens kurver rundt, så manden sad med en kold øl og kiggede i vater ind på snoren og sagde så til hvis konen malede for højt eller lavt.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det nemmeste jeg har prøvet er at bruge et laservatterpas. Vandlinien passer perfekt også på kurver.
Jeg har tit oplevet at den afsatte vandlinie ikke er korrekt afsat. For det meste kan man se en smule aflejring på skroget som viser hvor vandets overflade faktisk er.

Aflejringer bruger jeg som udgangspunkt for en ny vandlinie.
Den originalt afsatte vandlinie er en beregnet vandlinie. Ofte passer den ikke.
Saltindholdet i havet har rigtig meget at sige. D.v.s. I Vesterhavet ligger både højere i vandet end når samme båd med samme last ligger Østersøen. Endvidere har nogle måske skiftet motor, indbygget en vandtank og lignende.
Altsammen skal man selvfølgelig tage højde for, båden kan f. eks. have ligge med lidt slagside i vandet.
Jeg plejer at kompenserer for dette ved at måle højdeforskellen på vandlinien.
Eks: Forskellen på højden, fra gulv til kanten af vandlinien i styrbord og bagbord side er 5 cm. De 5 cm deles med 2 hvilket giver 2,5 cm. Dette mål skal trækkes fra højden på vandlinien som ligger højst og 2,5 cm. skal lægges til højden på vandlinien som ligger lavest.

Det vil altid blive en vejledende vandlinie man kan afsætte. Den vil sjældent blive helt præsis.

Nogle vil måske male den. Mit forslag er at afsætte den med tape. Man har så mulighed for nemt at flytte den hvis den afsættes forkert.
Er båden lakeret med upigmenteret lak vil man med fordel kunne afsætte den før lakering og derved give vandlinien en beskyttende overflade med lakeringen.

En grundlæggende regel kan være at underkanten af tapen skal afsættes hvor vandlinien er når båden er tom.
Overkanten af vandlinien skal afsættes hvorvandlinien vil ligge med fuld last.

At tage højde for saltindholdet er kun noget jeg kun vil anbefale folk som udelukkende sejler lokalt. Men det skaldet jo ikke at lave sin vandlinie lidt for høj.

God vind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også