Slagtilbud !!!

Jeg sidder og tænker på hvordan det kan lade sig gøre at fremstille eks. en elektronisk stiksav til kun 68,00 Kr.
Dem der fremstiller dem får da højst 200 g. ukogt ris og nogle tærsk om dagen i løn, hvis det skal kunne lade sig gøre. Der er jo også transport udgifter så hvordan
Tænk lige over det næste gang du skal købe billigt værktøj.

V.h.  Håndværkeren
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, eller en vinkelsliber, der rent faktisk duer, til samme penge!!??
Og oven i klager folk over, at det ikke holder i 20 år, men klager over dårlig kvalitet, så producenterne tvinges til slå deres "fede" ansatte pga. deres dovenskabelighed og tvinger dem til at være mere effektive!

I disse priser skal der fratrækkes 20% i moms til staten, og dvs vi er nede på ca 54 kr. til arbejsløn, materialer, fortjenester, transport og yderligere fortjeneste. Jeg fatter ikke en skid og jeg tror ikke på at folkene får 200 gram ukogt ris om dagen, men sikkert nogle tørre tærsk! :(

Med venlig hilsen
ktm

jeg har været lidt i Kina og kan fortælle at, en alm. arbejder har 3-400 kr/mdr. for omkring 12 timer/døgn 7 dage om ugen og kun få fridage om året .
og menuen er ris,ris, ris osv

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Håndværkeren den 06-09-2008 20:17
Tænk lige over det næste gang du skal købe billigt værktøj.
Ok - men hvad synes du så man skal tænke om det? Skal man lade være med at købe værktøjet?

Er det bedre at en tysk virksomhedsejer tjener penge til flere effektive robotter i produktionen, end at kinesiske arbejdere rent faktisk tjener noget? Hvad skal de fattige leve af, hvis vi ikke vil købe det de fremstiller?

WS

Den duer ikke Winston.
Det er for letkøbt at sige, hvad skal de fattige så leve af !
Lavede de eks. kvalitets produkter til en fornuftig pris, ville de stakler også få en bedre løn.

de lyder som kassablemoden som 10 til15 år gamle bosch bormaskine

de blå.!

Annonce
Jeg tvivler på at tyske eller for den sags skyld andre europaiske firmaer få produceret deres produkter i deres hjemmeland..
Er der nogle der ved at Bosh for eksempel laver deres boremaskiner i Tyskland?
Jeg er ret sikker på at de kunne finde på at lave dem i kina, evt i samme fabrik der producer de super billige, men er vilige til at betale lidt mere, for at produktet er bedre..
Jeg arbejder selv i et firma der importer produkter direkte fra poducenten i Kina og Taiwan... Sådan nogle fabrikker er i stand til at produer hvad man beder dem om, i den kvalitet man vil have.. Det er kun et spørgsmål om hvad man beder dem lave, og hvad man vil betale...
Det er ikke fordi de ikke kan lave kvalitets produkter, men fordi de bliver bed at et eller andet firma, om at lave det så biligt som muligt...

de helt billige værktøj er ikke andet end legetøj.!

men de skal bruges med omtanke.!

om stiksaven kan skære i tomat uden at kanterne flosser

til 69 kr.!

Skrevet af Håndværkeren den 07-09-2008 11:26
Lavede de eks. kvalitets produkter til en fornuftig pris, ville de stakler også få en bedre løn.
Jamen synes du så ikke det er mærkeligt at de ikke gør det? Tror du ikke at de gerne vil have en bedre løn?

Jeg tror de laver den kvalitet de mener er nødvendig og som de kan lave kan med de midler de har til rådighed, og at de tager den højeste pris de kan få. Faktisk på fuldkommen samme måde som en dansk tømrer, en albansk automekaniker, en østrigsk optiker eller hvad ved jeg.

Alle mennesker, inklusive sultne kinesere, prøver at presse citronen mest muligt (for en passende definition af "citronen"), og det synes jeg er fint. Jeg køber glad og gerne de fattiges varer, hvis de kan dække et behov hos mig, og når jeg gør det glæder jeg mig over at en fattig virksomhedsejer nu har fået en lidt større omsætning og dermed mulighed for mere velfærd. Velfærd han ikke ville have haft mulighed for at få, hvis ikke jeg havde købt hans produkt.

Jeg tror godt jeg vil kunne overtales til at lade være med at købe produkter fremstillet ved hjælp af børnearbejde, hvis nogen kan forklare mig, hvordan det forbedrer de arbejdsløse børns vilkår.

WS

Skrevet af Håndværkeren den 07-09-2008 11:26
Den duer ikke Winston.

Nu skal man jo ikke lade sig forlede til at tro at, kineserne ikke kan lave sofistikerede ting, men de indretter sig efter hvad, der kan sælges. Og så længe vi køber er der ris på bordet. Hvad folk så vil med ubrugeligt værktøj, det fatter jeg ikke.
 Men det er ikke den fattige kineser, der forgyldes, profitten er forbeholdt relativt få
Den alm. kineser har dog i de senere år haft en mærkbar levestandsforbedring, ihvertfald dem, jeg kender.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Mon ikke der er et par forhold, som man bør holde sig for øje.

1) Det burde være sådan, at et dyrere produkt også havde en bedre kvalitet end et billigere. Men sådan er det ikke altid, hvilket de utallige debatter på denne side om pris/kvalitet bevidner.

2) Det burde måske også være sådan at arbejdslønnen stod i forhold til kvaliteten af det produkt der laves. Men er det ikke nødvendigvis. Hvis det at fremstille kvalitetsproduktet kræver at arbejderne har højere kvalifikationer, så kan det være, at det også smitter af på lønnen, men ellers vil slutprisen på produktet næppe påvirke produktionsmedarbejderens løn.

3) Er problemet at lønnen og arbejdsforholdene er urimelige i forhold til et dansk overenskomstniveau eller er det et udtryk for at lønnen er urimelig i forhold til det lokale niveau? Jeg er ikke uenig i at hvor der er børnearbejde og grov tilsidesættelse af basale arbejdsmiljøforhold involveret bør man ikke købe produkterne (hvis det kan identificeres), men ellers bør man nok sammenligne løn og arbejdsforhold rregionalt og ikke globalt. 
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis