Mastlængde til Jolle

Hej med jer

Jeg har brug for lidt hjælp

Jeg har en sejlejolle p 350 cm: Lanaverre 350

Den har ingen mast, men jeg har nu skaffet en anden brugt, der tidligere sad på en 14 fods jolle.

Er der noget jeg skal være opmærksom på i forholdet mellem mastlængde og jollelængde?

Er der i øvrigt nogen, der kender ovenstående jolletype eller ved, hvor jeg kan skaffe oplysninger om den?

Mvh
Jesper
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mastens længde er jo en del af hvor stort et sejl du tør hænge på den lille jolle, en finger regel er at du kan have lige så mange m2 på som båden er i fod. Og din jolle er omkring de 10 fod, men her træder så en anden regel ind, forskellen på om det er en køl båd med stor kølvægt/balast eller en jolle med sænkekøl.

V.h. Håndværkeren

Tusind tak for svaret - jeg vil begynde at regne m2 ud :)

Det er i øvrigt ikke en kølbåd, men man sænker et svær ned. Jollen er beregnet til både storsejl og et lille forsejl.

Kunne man evt. bruge de gamle sejl på den nye mast og bom, og save masten til?

Mvh

Jesper

 

Ja du kan godt bruge de gamle sejl, måske de blot skal gøres lidt mindre.
Hmm - jeg har de originale sejl liggende. Jeg tænkte, at jeg kunne bruge dem på den nye mast. Dem skal jeg vel ikke gøre mindre?

Og så tænker jeg, at jeg måske kan save masten til.

Det er fantastisk at få respons fra dig. Jeg har virkelig søgt mange steder, fordi jeg er lidt ny, og fordi jollen er lidt af et projekt. Sandsynligvis var det nemmere at købe en brugt sejljolle til omkring 5000, men min gamle båd har en affektionsværdi, som skal udnyttes nu :-)

Mvh
Jesper
Hvis du tænker på sejlene fra den 14` så skal du nok regne med at skulle mindske dem, da den ellers vil være en hel del overrigget / svær at holde når der er lidt mere vind. Det kan være enormt sjovt med for stor en sejlflade hvis man altså er indstille på at ryge i baljen af og til, men er den kun til hygge sejlads så er det bedre at den er under rigget.
Lad os tage et eks. du kende nok en Optimist jolle, den er omkring de 6´ men har så vidt jeg huske kun omkring de 3,5 m2 sejl. Den kan godt kæntre hvis den bliver for overbelastet i for meget vind men ellers er det en rigtig fin lille båd til ungerne. Det samme med din jolle hvis du har lidt mindre sejl på sejler du også mere sikkert, måske ikke så stærkt men sikkerheden er vigtig til søs.
Annonce
Ja det er rigtigt. Jeg er begynder og vil hellere sejle sikkert. Jeg forsøger at sætte 11`sejlene på, så de passer til båden.

Tak for hjælpen
En gyllenrel. din mast skal være lige så lang som båden. jeg leder selv efter en 5-6 meter mast, med holder og alt til...

Jeg kan gode lide at rode med med mange forskellige ting. Lige fortiden roder jeg med båd.
Jeg er da bange for det kun er få både, som overholder den regel.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Ja at masten skal være samme længde som båden HÆ HÆ, hvor har du dog fået den ide fra. Og du kalder dig Havnefoged, glemmer du at se opad.

Måske til en smakkerig kunne den gå med en mastelængde der er lig med bådlængden. Men så vil den også være grundigt under rigget.

 

V.h.  Håndværkeren

Jeg kan se, at jeg bliver nødt til at save 6 meter og 40 cm af min mast. Hmm... Tror nu alligevel at jeg lader være!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis