Hjælp til tuning af Gilera SMT

Hej! Jeg er helt ny på siden, og jeg er ligeså ny når det kommer til tuning, så i må bære over med mig

Jeg har bestemt mig for at købe en Gilera SMT 30'er (4 gear) fra ny. Jeg har selvfølgelig tænkt mig at tune den og det er her i forhåbentlig kommer ind i billedet

Jeg er interesseret i at fjerne begrænsningerne, sætte en ny udstødning på den og geare den, men jeg har dog tænkt mig at den skal holde så længe som muligt. Derfor har jeg nogle spørgsmål:

1. Er det rigtigt at jeg skal køre knallerten til før jeg må tune den?

2. Hvordan tuner jeg den bedst hvis jeg gerne vil runde de 80 km/t og stadig ikke smadre motoren for hurtigt?

3. Hvor sidder begrænsningerne og hvilke af dem skal jeg fjerne?

4. Hvilken udstødning vil i foreslå mig? Jeg har kigget på en hebo new performer og en hebo bufanda.. Jeg hører at hebo er de bedste til gilera'en, men hvilken af dem?

5. Hvad vil i foreslå mig med hensyn til gearing? 14-48 ? Eller er det for overdrevet?

6. Hvis jeg køber en hebo racing membran plade og får mere luft igennem, hvad skal jeg så gøre for at få mere benzin igennem også? (Dette behøver i ikke forklare grundigt). Jeg ved godt at jeg er noob.

Min far har været mekaniker, men de knallerter han har arbejdet på, har været puch maxi osv. Han har dog en kæmpe forståelse for motorer, men hvad skal han vide når han hjælper mig med min gilera SMT ?

Hvis i tager tiden til at hjælpe mig, så står jeg i evig gæld til jer.

Tusind tak til alle der vil hjælpe!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opsang

Jeg gider ikke hjælpe dig med din tuning, men hvis du kører over 30 km/t så hører du fandeme ikke hjemme på cykelstien. Jeg bliver så pisst over jer drengerøve her i 4000 Roskilde, der ikke tænker over konsekvensen af at køre imellem 80 og 100 km/t på en cykelsti, brug dog hovedet.

Ud på vejen, I er jo hurtigere end bilerne. Hvis I tror at I ikke skaber så meget opmærksomhed over for politiet på cykelstien så tager i fejl.

Brug iøvrigt scootergaleri.dk

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ville ønske jeg måtte køre på vejen, jeg har bilkørekort, så det ville ikke være et problem, men er der noget jeg hader når jeg kører i bil, så er det at lægge bag en 45 knallert et sted hvor man må køre 70. En anden grund til jeg ikke køber en 45 knallert er netop at der er mere politikontrol på deres fart (og hårdere straffe), end de 30'ere der færdes på cykelstierne. Den dag de lader knallerter køre 80, men kræver man har mindst bilkørekort/motorcykelkørekort, der køber jeg en 45'er (80'er).

Jeg tør ikke selv køre 100 på en cykelsti hvor der er små sideveje/gåstier der ligger op til, medmindre jeg har frit udsyn.

Men jeg forstår din hentydning, og vil ikke forstyrre jer igen.

Hejsa..
Må give PeterR helt ret. Men der er noget der ikke rigtig stemmer i mit hoved.. Når jeg læser det du skriver får jeg opfattelsen af at du er en klog mand, men det du også skriver er noget af det værste vrøvl, så det hænger slet sammen. Købe en ny 30 knallert og lave den ulovlig.. garanti bøder o.s.v..
Jeg fatter ikke rigtig noget af det... Køb dog en lille MC.. det er billigere, lovlig, også lader du også cykelisterne i fred... Hvis du endnu ike har et mc-kørekort, er jeg ikke i tvivl om du snildt kan tage et..
Men ingen grund til at blive fornærmet, du er altid velkommen her, men havde du søgt lidt i forum på dit spørgsmål, havde du vist hvad du kunne forvente af svar :-)

Mvh Jan J
Jeg er ikke sikker på, at jeg har råd til at tage mc kørekortet. Jeg har ikke noget job, da jeg skal lige have noget tid til at falde til plads på min uddannelse (Teknisk Gymnasium).

Da jeg bor uden for Odense zonen kan jeg ikke få gratis buskort igennem min uddannelse, så knallerten kommer ikke til at blive dyrere end buskort i længden. Jeg tager et lån på 20.000 i banken og jeg har regnet på det. Min SU kan afbetale knallerten i tilfælde af at jeg ikke skulle få et job.

Desuden vil knallerten hjælpe mig med at komme fra uddannelse til job og hjem, hvilket busserne med nuværende køreplan kan have svært ved.

Men en MC kan da umuligt være billigere end en 30 knallert? Og forsikringen er da slem?
Annonce
hejsa..
Du vil kunne købe en mc fra ca. 3000 og op, hvis du kun tegner en ansvarforsikring, vil jeg tro det er ca. samme pris som ansvar på en knallert...(?)
Hvis du køber en ny knallert, og låner pengene, er en kasko jo smart, men når du skriver at du ingen penge har, men vil købe en ny 30 knallert, og så starte med at lave den konstruktiv om.. så er det ingen garanti, ingen forsikring, der vil dække hvis der sker noget....
Mit spørgsmål er så til dig.. hvad har du råd til ?????
Hvis du er helt på røven, kunne din far måske stå for forsikringen, han får den måske billigere end du selv ??
Hvis du var min søn, ville jeg hellere betale en ansvar på en mc.. end se dig drøne rundt med 80km på en 30 knallert.
Men taler vi om at købe en ny 30, og så være glad for den som den er, køre det den må. Jamen så er det jo en helt anden sag ;-)

Som de siger i fakta... "vi vil så gerne have du bliver lidt længere".. :-)

Mvh Jan J
"Ville ønske jeg måtte køre på vejen, jeg har bilkørekort", du skal sørme ud på vejen, hvis du alligevel skal tune så hører du ikke hjemme på cykelstien, ønske eller ej.

Du bor i odense, har du regnet på hvor meget tid du sparer på 30 km/t ift. 80-90.

pris på Gilera + tun = mc kørekort + lille gammel mc.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis