Gode råd - falder gavlen ud?

Hej alle

Jeg må have nogle gode råd. Jeg har fået lavet en tilstandsrapport, hvor tilsynsmaden mener, at min gavl ikke er stabiliseret ved forankring til vindkryds i tag. Huset er fra 1970, og der er i øvrigt ingen indikationer på, at gavlen fejler noget, hvilket han også erkender. Gavlen er på indersiden støttet af 4 murede "søjler".

Hvad mener I? Er det fair nok at få en K3'er eller er det overdrevet? Jeg har ikke forstand på det, så jeg ville blive glad for at høre jeres vurderinger - naturligvis ud fra de givne oplysninger.

Takker på forhånd.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
.....2008-1970=38 år..... så den gavl burde nok være faldet ud mange gange, hvis det er så slemt.... ;-)

Jeg kender ikke "korrekt" konstruktionsmåde, men har set lignende opbygninger flere steder. Men det kan da klares med en bagmur, som er ret nemt monteret (alt andet lige).

Mvh.

Jan R.
Da jeg købte min ejendom, havde huset stået med sådanne tilsvarende gavle i 90 år.
Mon ikke denne sagkyndige skulle gøre sig interessant?
Jeg undrer mig jævnligt over, hvad der bliver angivet som "livsfarlig" og hvad man slet ikke ænser, når man hører om rædsler, folk efterfølgende opdager.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ganske enkelt laver man normalt en "dobblet" mur. Altså to mure som der holder fast i hinanden med bla. murbindere. I det aktuelle tilfælde har man så, muligvis af sparehensyn (loftet har jo nok ikke været planlagt opvarmet), har man valgt at kun beholde ydermuren, og istedet sætte denne fast på de fire søjler. Hvis du laver en indermur/støttemur, så skal du jo STADIG have murbindere osv. sat fast, og det er altså vanskeligt når først muren ER bygget. Det gør det lidt svært at lave en ordentlig støttekonstruktion der er bedre end den du har nu.
Omvendt, så vil jeg nu nok også mene at dit tag skal jo mere eller mindre smides af inden muren kan blæse omkuld, og selv DER vil jeg tro at det nok i mindre elle rslet ingen grad vil gå ud over muren inden i huset.
Min mening: K3 er overdrevet.

@twist - mit forslag er netop at bore murbindere i stenene og lave f.x. en lecabagmur, hvor murbinderne kan monteres i fugerne. Skulle være en ret nem løsning.

At man så på den måde skaber en kuldebro ned gennem huset, hvor der i dag ikke er nogen - gad vide om mr. tilstandsrapport har tænkt over det ;-)

Kommer lige i tanke om, at præcis den måde, din mur er lavet på, er præcis sådan en bekendt murer har lavet en ny gavl på en ældre bygning. Så jeg tvivler stærkt på, det ikke er ok!!!


Mvh.

Jan R.
Annonce
Det kan ikke tolkes til nat være en K3 i mine øjne i flere hundrede år hart lavet gavle på staldbygninger på den måde min stald er fra 1925 og den står der endnu.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej

 

Jeg mener faktisk at den bygningssagkyndige har helt ret, da der er risiko for at en sådan gavlmur uden fastgørelse vælter/knækker når de rette vindforhold er til stede.

Under orkanen i 1999 kunne forsikringsselskaberne med rette have afvist rigtig mange skader p.g.a. konstruktionsfejl her, men valgte dog at betale.

Min opfattelse er faktisk at det arbejde der var udført korrekt bestod sin prøve og holdt til stormen.

Selv i dag er det en typisk fejl i nybyggeri, at tagkonstruktionen og murede gavle ikke er fastgjort til hinanden, og det giver en hulens ballade når man kommer på eftersyn og påpeger fejlene, for det er ikke altid nemt at udføre bagefter.

Der er flere måder at lave det på, men en af dem er at montere en planke ud mod gavltrekanten hele vejen rundt (spær+fod) med lægter fastgjort 2 spær ind, dernæst monteres indboringsmurbindere pr 30 cm hele vejen rundt.

Der kan også være behov for lodrette støtter 2-3 steder, så gavltrekanten ikke knækker.

Selv plejer jeg at give karakteren K2 da risikoen for at den styrter helt ned og ødelægger andre ting ikke er så stor men en K3 kan nok forsvares.

En K3'er gives når der er risiko for skade på andre bygningsdele eller for personskade.

JA og min stald er fandenme hunderede år gammel og den står sgu endnu dog med et par sætningsrevner. Jeg er ved at brække mig ind imellem har lige set en rapport der er udført på et hus hvor et manglende låg på en kabelbakke er sat til at være K3 og det er ikke noget der er skadeligt for bygning eller for personer. Det hele går efterhånden op i "hvis nu" der sker. Ja og for 70 år siden var det bare godtnok og de står der stadig de huse mens huse der under 10 år lider af svamp og råd og stormskader. Men det er bare min holdning og nu fik jeg lige lidt luft for det hele igen

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tak for de mange gode svar. Jeg må i tænkeboks for at udtænke næste træk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis