Opbygning af undergulv til vinyl på badeværelse

Jeg skal til at lave badeværelse på 1. sal af mit hus fra 1913. Jeg har besluttet mig for et svejset vinylgulv og har nogle spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på:

1) Jeg river det gamle plankegulv af og fritligger strøerne, - herefter retter jeg gulvet op og sætter spærtræ på tværs mellem strøerne i fx. 30 cm afstand?
Skal der derefter ligges gulvspænplader eller gulvkrysfiner. Hvad er bedst?

2) Er det korrekt forstået at gulvet ikke skal vådrumssikres med membram når der skal vådrumsvinyl overpå? (lagt af certificeret gulvmand)

3) Væggene opbygger jeg i vådrumsgips med glasfilt ovenpå. Skal de vådrumssikres?

4) Hvis jeg laver en brusenische, - skal jeg så lave fald mod afløb eller klare gulvmanden dette med spartel inden pålægning af vinyl?

På forhånd tak

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
puha, mange spørgsmål på en gang hehe.
1) om du bruger gulvspånplade eller gulvkrydsfiner er ligegyldig, bare huske at sikre dig en rigtig tykkelse på pladen, jeg ville nok sige en 18mm kydsfiner og hvis du bruger gulvspånplade så 22mm.
2) vinylen i sig selv er en dampspærer, der kommer ikke fugt igennem så det er rigtig.
3) vinylen skal jo 10cm opad væggen, men jeg vil nok anbefale at du sætter dampspærrer op på alle vægge samt loft inden du sætter gipsplader på da det jo er et fugtig rum.
4) du skal selv lave fald på dit gulv, man kan nøjes med at gøre det i brusenischen men i mange tilfælde er det bedre at lave fald på hele gulvet, det skal bare være 1-2% og ikke mere.

ellers bare spørg, er jo tømrerlærling og har lige haft om vådrum på skolen

i lære som tømrer
angående punkt 2 så skal du huske at smøre noget pvc ud over pladerne på gulvet og opad væggene i brusenischen og 10cm omad væggene, det er noget man SKAL når det er et vådrum

i lære som tømrer
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også