Placering af lader

Hej

Jeg har lige overtaget en 25 fod motorbåd med en dejlig V8 mercruiser indenbords maskine 

I motorrummet på den sidder en landstrømslader - hvilket af brandhensyn generer mig. Bør sådan en ikke sidde i kahytten ved el panelet ?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af maintower den 03-09-2008 21:01

I motorrummet på den sidder en landstrømslader - hvilket af brandhensyn generer mig. Bør sådan en ikke sidde i kahytten ved el panelet ?

Jeg vil snarere sige at den skal sidde nær ved batterierne, så lavvoltskablerne ikke bliver for lange. Begrundelsen for motorrummet kan være støjdæmpning.

WS
Nu sidder akkumulatorerne som regel nær motoren, men det afhænger af laderypen om den kan sidde i motorrummet, det skal være en gnistsikker model, så skulle det være OK, så du må søgeoplysninger om din lader.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det er så heldigt at alle nye ladeapperater skal være gnistfrie for at få en CE godkendelse. Jeg vil anbefale dig at købe en ny lader. Så slipper du også for at kontrollere batterier under ladning og elimenere brandfaren så meget det kan lade sig gøre.
De nye ladeapperater er forsynet med en temperatur regulering så man får en optimeret ladning i alle temperature. Det betyder at varmen i motorrummet ikke vil være en alvorlig sikkerhedsrisiko, da man ikke lader med landstrøm når man sejler. Endvidre kræver det også at batterierne står i motorrummet, hvilket de som regel ikke gør. Mener man at temperaturen i mortor rummet er høj bør man lave mere motorrumsventilation evt. temperatur reguleret.
Man kan aldrig undgå en risiko for brandfarer helt.
Mit bedste råd er at bruge tidssvarende udstyr da det er mere sikkert en ældre udstyr.
Vær patentlig og gå aldrig på kompromi med isoleringer og ligende. Den største sikkerhedsrisiko er sjusk og hastværk.

God vind
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis