HTML hjælp til blog

Hejsa gør-det-selv folk! :)

Jeg er ny her på stedet, så vil gerne starte med at undskylde, hvis dette post er placeret i den forkerte sektion. Kort introduktion om mig: Jeg hedder Peet. Eller næ, Peter faktisk. Til dagligt driver jeg den danske musikblog Blog Rockin' Peet.

Det er en blog jeg har oprettet på www.blogger.com, da jeg ikke er så skarp til html. De har nemlig en form for skabelon man kan benytte, og et brugervenligt system hvorved man kan vælge farver, opbygning osv... (lyder som en salgstale for stedet...)

Nok forhistorie, frem til problemet. Min blog kan findes her (www.peetmachine.dk)

Det jeg godt kunne tænke mig lidt html hjælp til, er såkaldt borders. Da jeg tror jeg får svært ved at forklare mig, har jeg i stedet tegnet på et screenshot, sådan som jeg godt kunne tænke mig det. De borders jeg har tegnet har jeg ind-cirklet i nogle grønne....cirkler...

Det mest vigtige er den lange border i selve 'main' vinduet, altså der hvor de forskellige blogs kommer. Adskillelses stregerne til højre mellem introduktionen, statement, archives m.m. er et sekundært ønske :).

Jeg har også vedlagt html-filen for den template der er brugt på siden.

Som svar ville det være super lækkert, hvis du enten:
A) ville forklare med ord og evt. html hvor i den vedlagte template hvad skal indtastes
B) eventuelt vedlægge en redigeret template med de tilføjede borders
C) begge ovenstående dele :)

Jeg takker på forhånd for hjælpen, og undskylder for det lange, snørklede post for et html-problem der sikkert er meget simpelt :)

Peter.

update: hmm, tilsyneladende kan jeg ikke uploade en html fil... derfor har jeg uploaded det på en server, som kan findes her (klik). Hvis det ikke fungere, så bare skriv, så sender jeg det til din mail.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den lette løsning er at lave en vandret streg med
elementet

du sætter simpelthen bare
ind der hvor du vil have en streg, hvis du så ikke er tilfreds med farven eller tykkelses på stregen kan den selvfølgelig laves om!




Hvis du så vil lave der mere advanceret kan du laven en layout fil en såkaldt CSS (Cascading style sheet) fil, i den kan du få alle dine streger til at se ens ud hvis du ønsker det!

du skriver i din css fil

hr { color: #00000; size: 1px; style: dashed} osv..

Hvis du ikke ved hvad en css fil er så start med den øverste mulighed..

/Smed

Hej Smed.

Tak for svaret. Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår. Så jeg skal bare, et sted i den vedlagte template, tilføje en masse streger?

Eller snakker du om muligheden i at tilføje det i mine blogposts?

Peter.

nu er jeg ikke en ørn udi at kode en blog.. Men højreklik på den blog du har sendt et billede... og så på "vis kildekode" så kan du se hvordan andre har kodet ;)

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

...og hvis det ikke lige var fordi han havde tegnet stregerne på et billede af sin egen side, er idéen da også ret god

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hehe, tak for alle de gode råd. Men som LuneLund var så kæk til at bemærke, så er det vedlagte billede min egen blog samt nogle highlightede streger jeg godt kunne tænke mig. Er der ingen HTML-geeks herinde?

Nogen må da kunne tilføje et par streger i en html kode :)
Annonce
måske denne kan bruges




Nu kan man jo ikke slå html koder fra, så den viser jo en streg.. xxx style="background-color: rgb(255, 0, 0);" align="left" size="5">

Der hvor der står xx skifter du ud med  < h r
uden mellemrum


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Grandoldman

Det ser fint ud, tror jeg, men hvor skal jeg smide koden ind??

Kan jeg bare tilføje den linie, ehrm, hvor som helst?

Peet.
ja

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg takker for de dejlige svar. Jeg fulte rådet om at tjekke andre lignende blogs igennem, samt få vist kilden når jeg fandt en blog med borders der mindede om mit ønske. Det virkede... så tak, alle!
Det er jo sådan mange koder... Ser hvad andre har lavet og "låner" så koderne.

Kom til at tænke på at du kan vel også søge på "free template blogg" og så se om der er nogen gratis koder. Typisk er der så en linje i bunden med koderens navn.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis