Hvornår er træ tørt i forbindelse med byggeri.

AUG 08 har jo været ret våd. Jeg er ved at få bygget hus, og er røget uklar med bygmester om hvor tørt træ skal være i forbindelse med byggeri for at jeg ikke ryger ind i svampeproblemer senere hen.
Det gælder for spær og for listerne som profilbrædder skal fastgøres i. Ikke selve profilbrædderne.

Er der nogen forskel i hvor tørt træet skal være?
Hvad skal fugtigheden i træet maksimalt være?
Findes der en bestemt lov - ikke anvisning/henvisning - om dette?

FOr tiden ligger fugtigheds% i mine spær på mellem 14% (det anser jeg for godt nok) til 47% (det anser jeg absolut ikke for godt nok ).

MVH
Alan
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Alan

Jeg ved ikke, om der er nogle juridiske regler. Men der er jo altid noget, der hedder sund fornuft (selvfæølgelig også for håndværkere). Men jeg kan nævne, at hvis du vil f.eks give træ, træbeskyttelse, så er det max. 18% fugt.
Nu afhænger det jo meget af, hvor tømmeret skal placeres. Om det er et sted, hvor der er megen ventilation. Hvis det derimod er lukket inde. Så vil jeg også mene, at 40% og derover, vil kunne være skyld i senere opstående skader.
Skimmelsvamp, som du selv nævner.
Der er nu engan sådan, at det er en kæmpe fordel, at gøre det rigtigt første gang. 
Hvis du først får skimmelsvamp i huset, er det et kostbar affære, at få rettet.
Håber, du kan bruge det til noget.

Mvh. mlck

Tæt på hvor jeg bor har et helt nybygget typehus fået taget taget af igen og fået nye lægter. Forkert behandling af materialer, og der var gået svamp i det.

Jeg undres over den manglende sunde fornuft blandt byggefirmaer.

På vej til arbejde ligger endnu et nybygget hus. Her har taget stået så længe, lægtet og med undertag, at lægterne er blevet sølv/sorte. Jeg syntes det er noget svineri, hvis bygherrer ikke ved bedre.
Undertag ved jeg nedbrydes af UV, så levetriden forringes, så jeg på mit Tyvek undertag.
Jeg er ikke svampe/skimmel ekspert, men jeg er sikker på det ikke er sundt med sådan en start på husets "liv".

Brug iøvrigt søgefunktionen. Der har været lignende historier her inde.¨

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Peter og Mick. Tak for jeres svar. Jeg har nu hyret en arkitekt for at få en uvildig bedømmelse - og så må jeg jo se, hvor det bærer hen ad.
MVH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også